De gemeente streeft ernaar een economisch vitale gemeente te zijn en te blijven. De gemeente voert binnen dit taakveld algemeen beleid ter versterking van de economische bedrijvigheid. De bouwsteen Economie & Bedrijvigheid die in november 2021 door de raad wordt vastgesteld en als input dient voor de omgevingsvisie, geeft het ruimtelijk economisch beleid van de gemeente voor de komende jaren weer.
Veel ontwikkelingen hebben een landelijk of zelfs internationaal karakter. Bijvoorbeeld de groei van de beroepsbevolking, impact van de veranderende bevolkingssamenstelling op de producten en diensten waaraan behoefte is (zoals de groei van het aantal senioren), de toename van het aantal zzp'ers, de druk op de ruimte en de concurrentie voor bedrijfsruimte, de dynamiek in de landbouwsector die merkbaar is in Stompwijk, de doorgaande groei van het aandeel online aankopen. Ter illustratie: van de 6.000 ondernemingen in de gemeente Leidschendam-Voorburg zij n er 4.000 zzp'ers.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
In de bouwsteen Economie & Bedrijvigheid is de economische ambitie van Leidschendam-Voorburg geformuleerd. De vertaling naar de gemeentelijke inzet krijgt hoofdzakelijk vorm op het terrein van de fysieke bedrijfsruimte (zie 3.2.), het bedrijfsloket en de bedrijfsregelingen (zie 3.3.) en de economische promotie (zie 3.4.). Daarnaast is in 2022 de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven verder verstevigd via het Platform economie - onderwijs - arbeidsmarkt.
Per 1 april 2023 is er nieuw terrassenbeleid in de gemeente. Voor een soepele overgang van het oude naar het nieuwe terrassenbeleid zijn de verruimingen onder corona nog eenmaal toegestaan in afwachting van het nieuwe terrassenbeleid. Deze laatste verruiming betrof de periode oktober 2022 tot en met maart 2023.
Verbonden partij(en)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
---|
Doelstelling |
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit 2 kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan 4 thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. |
Ontwikkelingen |
Begin 2022 is het woonwerkakkoord Haaglanden met als titel ‘Durf te kiezen’ bekrachtigd door de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Den Haag, Delft, Rijswijk en de Provincie Zuid-Holland. Tevens is er in 2022 gewerkt aan een bijbehorende uitvoeringsagenda met daarin concrete vervolgstappen om bestaande ruimte voor bedrijvigheid beter te benutten en te borgen. Daarbij zijn eveneens mogelijkheden voor regionale uitbreiding van bedrijventerreinen nader verkend. |
Wat heeft het gekost?
Economische ontwikkeling | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Voor- / nadeel |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 701 | 970 | 1.670 | 1.436 | 235 |
Baten | 0 | 815 | 815 | 924 | 110 |
Saldo van lasten en baten | -701 | -155 | -856 | -511 | 344 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen de uitvoering van de Economische Agenda, ambtelijke inzet op economische ontwikkeling, bijdrage aan de MRDH in het kader van het economisch vestigingsklimaat en de aanpak Huygenskwartier.
De baten betreft voornamelijk de incidentele projectbijdrage van het project PPS Retail.