Ook economische promotie levert een bijdrage aan de bezoekerseconomie en het in stand houden van voorzieningen binnen de gemeente. Binnen dit taakveld vallen de activiteiten op het gebied van recreatie & toerisme (inclusief het heffen van toeristenbelasting), evenementen en het ondernemersfonds. Al deze activiteiten dragen bij aan de versterking van de lokale economie.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Er heeft een uitgebreide communicatiecampagne (LV verrast) plaatsgevonden voor het positioneren en promoten van ons toeristisch en recreatief aanbod. In 2022 hebben we onze focus gelegd bij de doelgroep ondernemers in de recreatieve sector, de retail en de horeca, aangezien zij financieel extra hard zijn getroffen door de coronamaatregelen. Naast aandacht voor activiteiten en evenementen op de website voor extra promotie, hebben we een ondernemerstoolkit ontwikkeld met promotiemiddelen. Daarnaast hebben we ter promotie lijnbussen bekleed met LV Verrast en in de regiobussen een promotiefilmpje vertoond. In de Kinepolis bioscoop draait tot 2026 een reclamefilm.
In het voorjaar 2022 is de eerste editie van het magazine LV Verrast gelanceerd. Hiervan zijn 10.000 exemplaren verspreid in de gemeente.
Op het gebied van evenementenbeleid hebben verschillende kleinschalige en middelgrote evenementen plaatsgevonden. De evenementen pasten bij de schaalgrootte, het karakter en ruimtelijke kwaliteiten/ mogelijkheden van de 6 evenementenlocaties.
De Vlietdagen worden als zodanig niet meer georganiseerd. De twee kernwinkelgebieden (Leidschendam en Voorburg) kunnen elk subsidie aanvragen voor een eigen evenement. In Leidschendam zijn dat in 2022 de Vlietdagen geweest (zelfde naam, maar dus een ander concept) en in Voorburg heeft dit zich vertaald naar A Walk Downtown. De rol van de gemeente is hierbij faciliterend geweest.
Wat heeft het gekost?
Economische promotie | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Voor- / nadeel |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 373 | 110 | 483 | 363 | 120 |
Baten | 379 | 0 | 379 | 485 | 106 |
Saldo van lasten en baten | 5 | -110 | -105 | 122 | 227 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten bestaan uit de subsidiëring van het ondernemersfonds en de beleidsadvisering en uitvoering van het uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme en evenementenbeleid.
De baten betreffen de toeristenbelasting en de reclamebelasting. De baten van de reclamebelasting worden ingezet voor de subsidiëring van het ondernemersfonds.