Gemeenschappelijke regelingen
- Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Naam
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Doelstelling
De Centrumregeling samenwerking gemalendiensten (NAD) is in 2019 opgericht. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp. Het doel van deze samenwerking is de personele kwetsbaarheid bij het operationeel gemalenbeheer te verminderen met één gezamenlijke beheer- en onderhoudsdienst voor gemalen die goed uitgerust zijn om aan de huidige en toekomstige problematiek rondom de gemalen het hoofd te bieden.
Bestuurlijk belang
Niet van toepassing
Belang in verbonden partij
33,33%
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
In de loop van 2022 is een aantal contracten overgedragen aan de samenwerking, waardoor de bijdrage van Leidschendam-Voorburg evenredig is toegenomen. Het betreft kosten die al op de begroting van Leidschendam-Voorburg stonden sinds het vaststellen van het Water en Rioleringsplan 2022-2027.
Risico's
De centrumregeling maakt deel uit van de ambtelijke organisatie van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. De financiële risico's zijn gelijk aan bij uitvoering door de ambtelijke organisatie van Leidschendam-Voorburg.
Gemeentelijke bijdrage
0
Spiegeling afwegingskader
Er zijn geen wijzigingen in het afwegingskader verbonden partijen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2022
0
Eigen vermogen 31-12-2022
0
Vreemd vermogen 1-1-2022
0
Vreemd vermogen 31-12-2022
0
Resultaat over 2022
0
- Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit 2 kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan 4 thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Het jaar 2022 heeft voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag voor een deel in het teken gestaan van de coronacrisis. Het herstel van het aantal ov-reizigers gaat langzaam. De inkomsten van frequente reizigers en abonnementhouders blijven achter. De gevolgen hiervan zijn nog grotendeels opgevangen met de Beschikbaarheidsvergoeding (BV)OV vanuit het rijk.
De MRDH heeft in 2022 gewerkt aan een nieuwe Strategische Agenda en Meerjarenbegroting. Inzet van Leidschendam-Voorburg is het tijdig betrekken van de gemeenteraden in dit soort belangrijke processen, zodat zij hun kaderstellende en controlerende rol kunnen uitoefenen.
Risico's
De risico’s hebben betrekking op de volgende programma's / onderdelen binnen de begroting 2023:- Programma Economisch Vestigingsklimaat De risico’s die samenhangen met de taken voor het versterken van het economisch vestigingsklimaat kunnen opgevangen worden uit de berekende uittreedsom die een deelnemer verschuldigd is bij uittreding uit de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (GR MRDH) en dat bestaat uit de schade die de GR MRDH lijdt als gevolg van de uittreding. De uittreedsom wordt bepaald op basis van de “Algemene regel voor uittreding uit de GR MRDH”, die het algemeen bestuur op 12 juli 2019 vastgesteld heeft.- Programma Exploitatie- en Infrastructuur verkeer en openbaar vervoer De risico’s die samenhangen met de activiteiten voor verkeer en vervoer worden allereerst opgevangen met een risicobuffer die binnen de projecten, waarbij financiële risico’s worden geïdentificeerd, wordt aangehouden. Wanneer deze risicobuffer niet afdoende is, worden de BDU-middelen aangesproken. Dit heeft tot gevolg dat andere bestedingen ten laste van de BDU-middelen lager worden en/of vertragen. De taken voor verkeer en vervoer worden in hoge mate (>99%) gefinancierd met rijksmiddelen. Omdat deze middelen, voor zover ze nog niet besteed zijn worden beschouwd als vreemd vermogen, kan er geen risicoreserve worden opgebouwd van deze middelen. - Financiering OV-bedrijvenMRDH financiert de investeringen in railvoertuigen en -infrastructuur van de regionale OV-bedrijven. Dat brengt risico’s met zich mee, die in een in 2016 uitgevoerd extern onderzoek nader zijn geduid. Daaruit is geconcludeerd dat een reserve moet worden gevormd om de risico’s die van directe invloed zijn op de economische waarde van het te financieren materieel, naar behoren af te dekken. Daarbij is meegewogen dat de MRDH voor de periode 2016-2026 een railconcessie heeft gegund aan voornoemde OV-bedrijven, dat de MRDH een eerste zekerheidsrecht verwerft over de te financieren activa en dat het kredietrisico wordt beperkt, doordat de afschrijvingen over door de MRDH goedgekeurde railinvesteringen en de rente over de daarvoor verstrekte leningen in de maandelijks door de MRDH te betalen concessievergoeding zijn opgenomen.De ondergrens voor de opbouw van de risicoreserve financieringen wordt net als in de begroting 2022 berekend op basis van de maandelijks te betalen concessievergoedingen. De maandelijkse concessievergoedingen voor rail en bus bedragen gemiddeld € 31 miljoen. Uitgaande van een worst case scenario (faillissement) wordt de kans dat maximaal één maand aan concessievergoeding als verloren moet worden beschouwd, als hoog (90%) ingeschat. De ondergrens van de op te bouwen risicoreserve wordt daarmee bepaald op € 28 miljoen.
Gemeentelijke bijdrage
€ 211.675
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
toelichting:
Voor de rijksmiddelen in het kader van de Brede Doeluitkering verkeer en vervoer (BDU) is Leidschendam-Voorburg afhankelijk van de MRDH. Leidschendam-Voorburg kan voor kleine - en grote projecten een verzoek om een bijdrage in dit kader indienen bij MRDH. Indien de raad besluit om uit de MRDH te stappen dan missen we de mogelijkheid van een bijdrage in infrastructurele werken. De bijdragen die de gemeente de afgelopen jaren toegekend gekregen heeft bedroegen regelmatig bedragen > € 250.000 per project. Na eventuele uittreding heeft de gemeente geen mogelijkheid meer om een bijdrage in infrastructurele werken uit de zogenaamde BDU middelen aan te vragen / te krijgen. Kortom uittreding is geen optie.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2022
€ 31.048.050
Eigen vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2022
€ 1.054.909.811
Vreemd vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Resultaat over 2022
n.n.b.
- Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieu vergunningverlening, toezicht (op bodem en op zwaardere/ complexere milieu-inrichtingen) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De adviescommissie Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) in het milieudomein, heeft haar
eindrapport 'Om de leefomgeving' aangeboden aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu.
De commissie komt op basis van een grondige analyse met een aantal stevige aanbevelingen. De commissie komt tot de conclusie dat het VTH-stelsel niet goed functioneert en
ook niet voldoet aan de oorspronkelijke bedoeling van de commissie-Mans uit 2008. De commissie adviseert om binnen de fundamenten van het bestaande stelsel tot een serie
essentiële verbeteringen te komen.In opdracht van de provincie heeft Twynstra Gudde een brede verkenning uitgevoerd naar de Omgevingsdiensten, waarbij gekeken is naar de noodzaak
van kwaliteitsverbetering van de uitvoering en de vraag in hoeverre de noodzakelijke verbetering door de bestuurlijke partners (provincie en gemeenten) en andere betrokkenen wordt
herkend en gedeeld.Risico's
De ODH probeert zo veel mogelijk uitval als gevolg van calamiteiten te voorkomen. Hier valt ook uitval als gevolg van ziekteverzuim onder. Het ziekteverzuim en de toepassing ervan blijft net als in voorgaande jaren continue de aandacht vragen. Langdurige ziektegevallen worden periodiek met de leidinggevenden besproken in het Sociaal Medisch Team (SMT) met als doel een zo spoedig mogelijke re-integratie. Ook calamiteiten (zoals grootschalige milieu-incidenten) waarbij de inzet van menskracht en middelen van de ODH wordt gevraagd kunnen tot extra kosten leiden.Verder is de ODH druk bezig met de implementatie van de wetswijziging gemeenschappelijke regelingen die ingaat in 2024.
Gemeentelijke bijdrage
€ 970.720
Spiegeling afwegingskader
Er zijn geen wijzigingen in het afwegingskader verbonden partijen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2022
€ 1.817.085
Eigen vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2022
€ 19.539.936
Vreemd vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Resultaat over 2022
€ 1.461.555
- Gemeenschappelijke regeling Avalex
Naam
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordigd door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar.
Vestigingsplaats
Rijswijk
Ontwikkelingen
De hoge prijsstijgingen, onder meer voor brandstof en arbeid, zorgen voor een druk op de begroting van Avalex. Echter, 2022 wordt naar verwacht afgesloten met een klein positief resultaat. Naar verwachting zal 2023 wel een tekort laten zien.
Binnen Avalex wordt ook nagedacht over een meerjarenkoers. Aan de hand van drie scenario's is hierover gesproken met betrokken ambtenaren en bestuurders. In de eerste helft van 2023 neemt het bestuur van Avalex een besluit over het te volgen scenario. Een en ander hangt samen met de strategie die de afzonderlijke gemeenten willen volgen op afvalgebied. Avalex draagt zorg voor de uitvoering van deze plannen.Verder zal de GR Avalex gewijzigd worden aan de hand van de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De aangepaste GR Avalex zal in 2023 twee maal voorgelegd worden aan de raad; de eerste maal voor zienswijze, de tweede maal voor instemming met de GR waarna het college de GR Avalex (een collegeregeling) kan vaststellen.
Risico's
In samenspraak met de accountant heeft het bestuur van Avalex in april 2022 een top-5 van risico's opgesteld:1. Het risico dat er onvoldoende mensen beschikbaar zijn met de juiste competenties, doordat Avalex niet als een aantrekkelijke werkgever wordt gezien in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt.2. Het risico op beperkte kennisborging: er zijn veel kwetsbare functies, waar maar één persoon de functie uitvoert. Er kan bijvoorbeeld een direct probleem ontstaan wanneer iemand tijdelijk afwezig is.3. Het risico dat deelnemende gemeentes steeds meer maatwerk wensen, waardoor efficiëntie verloren gaat en de kosten stijgen.4. Het risico dat uitgebreide producentenverantwoordelijkheid leidt tot suboptimale verwerkingsstromen door veel verschillende stromen met lage volumes.5. Het risico dat er onvoldoende erkenning bij politieke opdrachtgevers is m.b.t. de duurzaamheidsdoelstellingen en de investeringen die dat vraagt vanuit de gemeente.
Gemeentelijke bijdrage
€ 9.405.453 DVO 2022
Spiegeling afwegingskader
Er zijn geen wijzigingen in het afwegingskader verbonden partijen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2022
€ 5.382.000
Eigen vermogen 31-12-2022
€ 6.302.000
Vreemd vermogen 1-1-2022
€ 34.352.000
Vreemd vermogen 31-12-2022
€ 36.952.000
Resultaat over 2022
2022: prognose + €180.000; 2021: € 49.000
- Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De beleidsmatige ontwikkelingen binnen de VRH spelen zich af binnen de kolommen (brandweer, zorg, gemeentelijke crisisbeheersing en in het verlengde daarvan de multidisciplinaire rampenbestrijding en crisisbeheersing, alsook de gemeenschappelijke meldkamer). Het beleid van de brandweer blijft ook de komende jaren gericht op het waarborgen van de fysieke veiligheid binnen de regio. Het regionale risicoprofiel is de basis voor het ontwikkelen van de brandweerinzet om de juiste zorg op het juiste moment te kunnen leveren. Ter voorbereiding op de incidenten en crisis die buiten de dagelijkse zorg vallen, en die een multidisciplinair en veelal grootschalig optreden vergen, beschikt de VRH over een actueel Regionaal Risicoprofiel, een Beleidsplan Rampenbestrijding en Crisisbeheersing en een Regionaal Crisisplan. De Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR) is een integraal onderdeel van het systeem van veiligheidszorg in Nederland. Belangrijk, het komende jaar, voor de positie van de GHOR zijn de uitkomsten van de evaluatie Wet Veiligheidsregio's. Op dit moment is het kabinetsstandpunt met betrekking tot de conclusies van de evaluatiecommissie nog niet bepaald en is men in afwachting van de wat ook de evaluatie van de Covid crisis ons gaat leren over de rol en de positie van de GHOR. Het Transitieakkoord 'Meldkamer van de Toekomst' uit 2013 is in de eindfase beland. De VRH heeft middelen gereserveerd voor zowel de afhechting van de rafelranden als voor het optimaliseren van de meldkamerfunctie.
Risico's
De VRH heeft in haar begroting 2022 enkele risico's geïdentificeerd die een jaarlijks terugkeer hebben. Deze risico's worden grotendeels beperkt voor de gemeente door het weerstandsvermogen van de VRH. Het versneld sparen voor het "functioneel leeftijdsontslag" (FLO) is een actueel risico voor de gemeente. Om dit risico zo beperkt mogelijk te houden heeft de VRH een extern bureau ingeschakeld om de kosten voor de FLO per gemeente te actualiseren. Het financiële effect hiervan is opgenomen in de bijdrage van de gemeente aan de VRH.
Gemeentelijke bijdrage
€ 6.253.770
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2022
€ 4.144.000
Eigen vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2022
€ 109.167.000
Vreemd vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Resultaat over 2022
n.n.b.
- GGD en VT Haaglanden
Naam
GGD en VT Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD). Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis).
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7% GGD / 5% VT
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
In het algemeen bestuur van 13 oktober 2022 is deze uitvoeringsagenda vastgesteld. Met betrekking tot de uitvoeringsagenda heeft het algemeen bestuur een aantal prioriteiten meegegeven: het opstellen van een bestuursagenda voor de bestuursperiode 2022-2026, organiseren van het bestuurlijke gesprek over de stemverhouding binnen de GR, de afweging voor het instellen van weerstandsvermogen en het verwerken van de wijzigingen vanuit de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr).
Voor Veilig Thuis wordt in 2023 uitvoering gegeven aan het in 2022 opgestelde verbeterplan, deze is ook besproken met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
De ontwikkelingen rondom preventie krijgen verder vorm via de Regionale preventie infrastructuur (Integraal Zorgakkoord en Gezond en Actief Leven Akkoord). Hiernaast versterkt de GGD verder op het vlak van infectieziektebestrijding en als adviseur voor een gezonde leefomgeving.Risico's
De gemeenschappelijke regeling GGD & VeiligThuis beschikt zelf niet over weerstandscapaciteit waardoor risico’s door de deelnemende gemeenten moeten worden opgevangen. In de risicoparagraaf in de begroting van de gemeenschappelijke regeling (GR) is een inschatting gemaakt van de financiële risico’s. Deze zijn in totaliteit begroot op maximaal € 1 miljoen (aandeel LV is circa € 55.000). met name gerelateerd aan het risico op verdere volumegroei bij Veilig Thuis. Het is voor de GR soms lastig om personeel te vinden, hierdoor zijn wachtlijsten ontstaan.
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.524.000
Spiegeling afwegingskader
Er zijn geen wijzigingen in het afwegingskader verbonden partijen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2022
€ 2.754.000
Eigen vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2022
€ 0
Vreemd vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Resultaat over 2022
€ 411.000 (concept)
- Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Naam
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Doelstelling
Het servicebureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en het contracteren van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. In 2019 is de gemeenschappelijke regeling gewijzigd, waarmee de taken en verantwoordelijkheden beter zijn beschreven. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
In 2022 is de evaluatie van de GR Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden afgerond.
De kernconclusies zijn dat alle jeugdhulp doeltreffend en rechtmatig is gecontracteerd, productbeschrijvingen en tarieven zijn beschreven en vastgelegd en dat het relatie-, contract- en kwaliteitsbeheer adequaat zijn ingericht.
De verbeterpunten richten zich met name op de sturing vanuit gemeenten waardoor de meerwaarde kan worden versterkt. Het gaat om structurele reflectie op de doeltreffendheid van beleid en uitvoering, de positie, rol en handelingsruimte van het SbJH, de betrouwbaarheid van de prognoses en een gezamenlijke inspanning om de transformatiedoelen te realiseren.Risico's
De gemeenschappelijke regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden beschikt niet over een eigen weerstandsvermogen. De deelnemende gemeenten vangen daarom de risico's op. In de risicoparagraaf in de begroting 2023 van de gemeenschappelijke regeling zijn de risico's opgenomen. Ook is er een inschatting gemaakt van de benodigde weerstandscapaciteit. De benodigde weerstandscapaciteit is daarbij bepaald op € 680.000. Het aandeel van Leidschendam-Voorburg hierin is 7%, € 47.600.
Gemeentelijke bijdrage
€ 250.375
Spiegeling afwegingskader
In 2023 wordt het afwegingskader verbonden partijen voor het SbJH geactualiseerd mede vanwege het uittreden van de gemeente Voorschoten in verband met de overstap naar de regio Holland Rijnland.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2022
€ 84.000
Eigen vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2022
€ 1.338.000
Vreemd vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Resultaat over 2022
n.n.b.
Vennootschappen en coöperaties
- VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Schouten & De Jong Projectontwikkeling (SdJ) en Bouwfonds Property Development (BPD).
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
In 2022 is de grond verkocht van de Leytsche Hof en begin 2023 is de bouw aangevangen. Verder is begin 2023 aangevangen met de herinrichting Schoorlaan fase 2.
Risico's
Op basis van de afspraken zijn er weinig tot geen risico’s in deze grondexploitatie. Het risico op (de hoogte van) de rente is niet voor de vof, aangezien deze verplichting is overgenomen door SJB.Ook de opbrengsten vormen geen risico voor de grex, omdat de hoogte hiervan en de planning vastgelegd zijn.Dan resteert alleen het risico op de hoogte van de (restant) civieltechnische kosten die nog gemaakt moeten worden, waarvan alleen de 3e fase van de Schoorlaan nog aanbesteed moet worden. Aanbestedingsvoordelen die zijn behaald op inmiddels afgeronde bestekken zijn vrijgevallen ten gunste van het resultaat.
Gemeentelijke bijdrage
N.v.t.
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2022
€ 1.006.557
Eigen vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2022
0
Vreemd vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Resultaat over 2022
n.n.b.
- Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
6,05%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas.
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
Dunea heeft in de komende jaren drie grote opgaven in de drinkwatervoorziening om haar leveringsgebied klaar te maken voor de toekomst. Uitdagingen zijn hier dat de bevolkingsgroei in het verzorgingsgebied sneller gaat en eerder plaatsvindt dan eerder aangenomen. Daarnaast zijn er effecten door de klimaatverandering en extra zuivering om de waterkwaliteit op peil te houden. Om de grotere afzet te kunnen faciliteren zal er extra en eerder moeten worden geïnvesteerd in een grotere productiecapaciteit. Vooralsnog kan Dunea de extra middelen opvangen die benodigd zijn om de productiecapaciteit te vergroten. Deze worden deels gedekt door de tarieven binnen de toegestane kaders te verhogen.
Risico's
De risico's zijn vooralsnog beperkt. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van 6% en een nominale waarde van € 5,- per aandeel is onze deelname in de N.V. beperkt tot een bedrag van circa € 1,2 miljoen. De resultaten van Dunea zijn vooralsnog goed. De solvabiliteit over 2022 is ruim voldoende. De risico's voor Dunea kunnen in de toekomst mede door klimaatsverandering toenemen. Het afgelopen jaar was de drinkwatervoorziening niet in gevaar, maar er waren wel (langlopende) uitdagingen. Er bestaat altijd een risico dat Dunea haar doelen binnen de gegeven kaders niet tijdig kan realiseren. De krapte op de arbeidsmarkt en de hoge prijzen spelen daar een rol in.
Gemeentelijke bijdrage
0
Spiegeling afwegingskader
Er vindt geen afspiegeling plaats.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2022
237 miljoen
Eigen vermogen 31-12-2022
245 miljoen
Vreemd vermogen 1-1-2022
360 miljoen
Vreemd vermogen 31-12-2022
362 miljoen
Resultaat over 2022
8.5 miljoen
- BNG Bank NV
Naam
BNG Bank NV
Doelstelling
BNG Bank NV (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies en waterschappen.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het belangrijkste instrument blijft het verstrekken van financiering tegen lage prijzen aan de kernklanten. Die lage prijzen vereisen een uitstekend risicoprofiel (de huidige ratings zijn AAA), zodat er financiering kan worden aangetrokken tegen scherpe tarieven. Om het risicoprofiel en daarmee de lage prijzen ook de komende jaren te behouden, is het noodzakelijk dat BNG Bank het volume beheerst van leningen die beslag leggen op het risicokapitaal van de bank (tot maximaal 10% van de leningenportefeuille). Daarom worden keuzes gemaakt. Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank.
Risico's
De financiële doelstellingen zijn in 2022 gerealiseerd en de BNG heeft haar excellente kredietwaardigheid in 2022 behouden. Dit houdt in dat de BNG voldoet aan de strenge voorwaarden met betrekking tot vermogenspositie, risicobeheersing en betrouwbaarheid en integriteit van de bedrijfsvoering. De BNG staat in de top-5 van de veiligste (lees: meest stabiele) banken ter wereld. Daarmee zijn de risico's voor de gemeente als aandeelhouder ook zeer beperkt.
Gemeentelijke bijdrage
0,-
Spiegeling afwegingskader
Er vindt geen afspiegeling plaats.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2022
5.097 miljoen
Eigen vermogen 31-12-2022
5.062 miljoen
Vreemd vermogen 1-1-2022
155.262 miljoen
Vreemd vermogen 31-12-2022
143.995 miljoen
Resultaat over 2022
236 miljoen
- Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Stedin speelt een belangrijke rol in de energietransitie voor wat betreft de infrastructuur die nodig is om te schakelen van gas naar elektriciteit. Daarnaast is er veel extra capaciteit nodig om het opladen van elektrische voertuigen mogelijk te maken en het terugleveren van stroom uit zonnepanelen te verwerken. Dit vergt zeer grote investeringen waarvoor Stedin op termijn nog niet middelen beschikbaar heeft. Stedin is samen met de aandeelhouders, met het traject 'lange termijn financiering 3', aan het onderzoeken op welke wijze deze kapitaalinjectie vorm kan krijgen. Dit is het vervolg op het succesvol afgesloten traject lange termijn financiering 2. Ook nieuwe partijen worden hierbij betrokken en het ligt in de lijn der verwachting dat nieuwe aandeelhouders toetreden. De gemeenteraden van de deelnemende gemeenten worden betrokken bij het traject.
Risico's
Stedin staat de komende jaren voor grote investeringen in het netwerk om de energietransitie mogelijk te maken. Zeer waarschijnlijk gaan de resultaten de komende jaren lager uitvallen en zal er geen dividend meer op de reguliere aandelen worden uitgekeerd. Dit effect is in de begroting van onze gemeente verwerkt. Verder zijn er op dit moment voor de gemeentelijke organisatie geen grote risico's bekend.
Gemeentelijke bijdrage
0,-
Spiegeling afwegingskader
Er vindt geen afspiegeling plaats.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2022
2.891 miljoen
Eigen vermogen 31-12-2022
3.270 miljoen
Vreemd vermogen 1-1-2022
4.681 miljoen
Vreemd vermogen 31-12-2022
4.912 miljoen
Resultaat over 2022
21 miljoen
- Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Naam
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximale niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering van de Wsw ondergebracht bij de Werkbedrijf de Binnenbaan. Daarnaast voert het Werkbedrijf de Binnenbaan re-integratiewerkzaamheden uit voor de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt door middel van een afgevaardigde wethouder vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA).
Belang in verbonden partij
1%
Overige deelnemers
Zoetermeer (98%), Rijswijk (1%) en Leidschendam-Voorburg (1%).
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
In 2022 heeft de Binnenbaan veel ondersteuning (organisatorische taken en tolken) kunnen bieden bij het vinden van een baan voor ontheemden uit Oekraïne.
Risico's
De gemeente loopt geen financieel risico op het Werkbedrijf de Binnenbaan B.V. Het risico op een negatief exploitatieresultaat ligt in het geheel bij de grootaandeelhouder gemeente Zoetermeer.
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.392.537
Spiegeling afwegingskader
Per 1 januari 2021 is het nieuwe Werkbedrijf gestart. Gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een inkooprelatie met dit werkbedrijf. De huidige afspraken zijn vastgelegd in verschillende dienstverleningsovereenkomsten. Deze kennen een looptijd van 5 jaar. In aanloop tot een besluit op een volgende contractperiode zal in 2024 worden gespiegeld aan het afwegingskader verbonden partijen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2022
€ 100.000
Eigen vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2022
€ 0
Vreemd vermogen 31-12-2022
n.n.b.
Resultaat over 2022
n.n.b.