Tot dit taakveld behoren voorzieningen en maatregelen gericht op het waarborgen van de veiligheid van kinderen en jeugdigen tot 18 jaar. Hieronder vallen: Jeugdreclassering, Jeugdbescherming, Verslavingszorg, Veilig Thuis (jeugd), Crisis Interventie Team, Jeugdbeschermingstafel en Verwijsindex en Meldsystemen.
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor:
- Het borgen van de signalering huiselijk geweld en kindermishandeling (HGKM)
- Het creëren en borgen van veiligheid (Jeugdbescherming, Veilig Thuis, het Crisis Interventie Team, de Jeugdbeschermingstafel en JeugdzorgPlus)
- Regievoeren op de samenwerking
- Het voorkomen van HGKM
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Om bovenstaande te realiseren, is het lokale team versterkt op basis van het landelijke 'Kwaliteitskader werken aan veiligheid voor lokale (wijk)teams en gemeenten (2019)'. Dit kwaliteitskader biedt een richtlijn voor de gemeenten in hun regierol op de aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling en geeft een overzicht op de kwaliteitsvereisten waar de lokale teams aan moeten voldoen.
In 2022 is ingezet op het verbeteren van de samenwerking met de Gecertificeerde Instellingen (GI's) door middel van Beter Samenspel. Hierbij wordt ook geanticipeerd op het landelijke Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming.
Beide bovenstaande ontwikkelingen worden in 2023 verder geconcretiseerd, onder andere in de pilot Regie (iBABS 3075).
Er kan gesproken worden van een crisissituatie in de jeugdveiligheidsketen. Door diverse oorzaken er een hoge druk bij de Gecertificeerde Instellingen (GI's) en bij Veilig Thuis.
In 2022 is het verbeterplan voor de GI's gecontinueerd, waarbij onder andere is gewerkt aan het verlagen van de caseload.
Ook voor Veilig Thuis is in 2022 een verbeterplan opgesteld, dat de focus legt op werving van personeel en het verkorten van de wachttijden.
Zowel landelijk als regionaal is gewerkt aan het stroomlijnen van de ontwikkelingen in de jeugdveiligheidsketen. Dit wordt in 2023 voortgezet.
Speerpunt | Status |
---|---|
Doorontwikkeling lokale team als volwaardig partner binnen de veiligheidsketen | |
Landelijk is de ambitie uitgesproken om toe te werken naar regionale veiligheidsteams (waarin Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming en de Gecertificeerde Instellingen worden samengebracht). In deze ambitie is een spilfunctie toegewezen aan de lokale teams, bijvoorbeeld in een regierol van nul tot honderd. Deze ontwikkeling en andere ontwikkelingen in de veiligheidsketen vragen om een andere/bredere rol van het lokale team. Om zo uiteindelijk als volwaardig partner te kunnen functioneren binnen deze keten met als doel het creëren van duurzame veiligheid in de huishoudens. | |
Acties o.b.v. begroting: | |
| |
Stand van zaken: | |
De implementatie van het regie- en verbeterplan vanuit het kwaliteitskader loopt volgens plan. Om aan te kunnen sluiten bij de landelijke ambitie, waarin het werken met veiligheidsteams wordt beoogd, zijn er in het lokale team aanpassingen nodig. In 2022 is de regierol van de gemeente in het jeugdteam verder uitgewerkt, zodat hier begin 2023 mee gestart kan worden in een pilot regie jeugd. De volgende punten worden geconcretiseerd: De ambitie van de Haaglandse gemeenten om eind 2022 te kunnen voldoen aan het Kwaliteitskader, is door de stuurgroep Regiovisie Aanpak Huiselijk Geweld halverwege de looptijd van het project verschoven naar eind 2023. De VNG commissie Zorg, Jeugd en Onderwijs en de VNG-commissie Bestuur en Veiligheid hebben in februari 2022 ingestemd met het verlengen van de geldigheid van het Kwaliteitskader voor onbepaalde tijd. De pilot regie jeugd is op 1 januari 2023 gestart binnen de afdeling WIJZ (Werk, Inkomen, Jeugd en Zorg), met inachtneming van privacywetgeving. Daarnaast wordt ingezet op het verstevigen van de positie van de Aandachtsfunctionarissen Huiselijk Geweld en Kindermishandeling en daarmee ook het toepassen van de Meldcode. Beter Samenspel wordt binnen de regievoering vormgegeven met als doel het realiseren van een bestendig en afgestemd samenwerkingsproces. Om een volwaardig partner te blijven in de keten is samenwerking en afstemming binnen de keten noodzakelijk. Regionale en landelijk ontwikkelingen zijn hier van invloed op en dat proces verloopt landelijk moeizaam. Er is sprake van een crisissituatie in de keten die zich uit in een hoge druk bij de GI’s (waar onder andere toegewerkt zal worden naar een lagere caseload en versterking GGZ expertise), bij Veilig Thuis (waar onder andere middels een verbeterplan nagestreefd wordt wachtlijsten te verkorten en meer personeel te werven en te behouden) en er is onduidelijkheid over het Toekomstscenario wat versneld moet worden vormgegeven. Het tijdspad is van 9 jaar teruggebracht naar 3 jaar. Dit neemt niet weg dat het versterken van het lokale team doorgang vindt, met inachtneming van bovenstaande knelpunten. |
Verbonden partij(en)
GGD en VT Haaglanden |
---|
Doelstelling |
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD). Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis). |
Ontwikkelingen |
Voor Veilig Thuis wordt in 2023 uitvoering gegeven aan het in 2022 opgestelde verbeterplan, deze is besproken met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. De ontwikkelingen rondom preventie krijgen verder vorm via de Regionale preventie infrastructuur (Integraal Zorgakkoord en Gezond en Actief Leven Akkoord). |
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau) |
---|
Doelstelling |
Het servicebureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en het contracteren van Jeugdzorg. |
Ontwikkelingen |
In 2022 is de evaluatie van de GR Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SbJH) afgerond. |
Wat heeft het gekost?
Geëscaleerde zorg 18- | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Voor- / nadeel |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.762 | 303 | 3.065 | 2.865 | 200 |
Baten | 32 | 104 | 136 | 136 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -2.730 | -199 | -2.929 | -2.729 | 200 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen de gedwongen jeugdhulp (onder andere jeugdreclassering en jeugdbescherming), de kosten van de gemeenschappelijke regeling GGD Veilig Thuis, onderdeel Veilig Thuis, de kosten voor crisisinterventies in de jeugdzorg en de jeugdbeschermingstafel.