0. Bestuur en Ondersteuning

0.2 Burgerzaken

Het taakveld gaat over de gemeentelijke dienstverlening op het gebied van burgerzaken. Hieronder vallen diverse diensten en producten zoals: het verstrekken van uittreksels uit het bevolkingsregister, reisdocumenten, rijbewijzen, het afsluiten van huwelijken en activiteiten ten behoeve van het organiseren van verkiezingen. We zijn een servicegerichte gemeente die aansluiting zoekt bij de wensen en eisen die inwoners aan onze dienstverlening stellen.  

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

Inwoners kunnen bij het Servicecentrum terecht voor rijbewijzen, reisdocumenten en vele andere producten en diensten. De gemeente is hiervoor bereikbaar via de website, telefoon (14 070), sociale media (Twitter, Instagram en Facebook) en e-mail. Via de site of telefoon kan een afspraak gemaakt worden. Ook bestaat de mogelijkheid om een huisbezoek te regelen. In 2022 waren 22.374 bezoekers bij de gemeente die op afspraak langs zijn gekomen, dit is 3% meer dan in 2021.
De belangrijkste producten binnen burgerzaken zijn:

  • Rijbewijzen, 6941 aanvragen in 2022, -12% minder aanvragen dan in 2021
  • Paspoort en ID kaarten, 8351 aanvragen in 2022, 34% meer dan in 2021
  • Uittreksels BRP, 2842 aanvragen in 2022, -3% minder dan in 2021.

In 2022 werden 101.000 telefonische klantcontacten afgehandeld en 25.000 klantcontacten per e-mail. We ontvingen circa 18.450 inwoners aan onze balie in het Servicecentrum. We werkten aan het uitbreiden van de mogelijkheden om digitaal transacties met de gemeente te doen. Zo werden in 2022 (na een start in augustus) al 361 rijbewijzen digitaal aangevraagd. Er zijn bovendien 1800 aanvragen geheel of gedeeltelijk digitaal verwerkt, zonder dat een bezoek aan het Servicecentrum nodig was. Er is 135 keer digitaal aangifte gedaan van overlijden. Zo maken we het voor onze inwoners steeds eenvoudiger om zaken digitaal te regelen.

Op 16 maart 2022 waren de gemeenteraadsverkiezingen. De opkomst van de gemeenteraadsverkiezingen binnen Leidschendam-Voorburg was 51,15%. Ruim 30.000 inwoners hebben hun stem uitgebracht. Deze opkomst is lager dan de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. De opkomst was toen 57,4%. Van alle 331 gemeenten in Nederland daalde de opkomst, tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, bij 294 gemeenten.

De gemeente wil de telefonische bereikbaarheid verbeteren. Daarvoor is het telefoniesysteem eind 2022 vervangen. We streven naar een bereikbaarheid van ten minste 90%. In 2022 was onze bereikbaarheid gemiddeld 95%. Slechts 4 van de 52 weken was de bereikbaarheid lager dan 90%.

Wat heeft het gekost?

Burgerzaken

Primitieve
begroting
2022

Begrotings-
wijzigingen
2022

Begroting
na wijziging
2022

Realisatie
2022

Voor- / nadeel

Lasten

3.757

67

3.824

3.951

-127

Baten

1.162

0

1.162

1.194

33

Saldo van lasten en baten

-2.596

-67

-2.662

-2.756

-94

Bedragen x € 1.000

De baten betreffen legesopbrengsten voor de gemeentelijke dienstverlening (onder andere paspoorten, ID-kaarten, rijbewijzen, huwelijken). De lasten betreffen met name personele kosten voor het Servicecentrum.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 13:47:47 met de export van 07/13/2023 13:26:25