Financiële resultaten per programma

Afwijking programma Verkeer en Vervoer

Programma Verkeer en Vervoer

Primitieve
begroting 2022

Begrotings-
wijzigingen
2022

Begroting na
wijziging 2022

Realisatie
2022

Voor- / nadeel

Lasten

Verkeer en Vervoer

11.824

-967

10.857

9.910

947

Parkeren

688

5

693

634

58

Recreatieve havens

41

100

142

66

75

Openbaar vervoer

79

-13

66

61

5

Totaal lasten

12.632

-875

11.757

10.671

1.086

Baten

Verkeer en Vervoer

351

0

351

885

534

Parkeren

41

0

41

48

7

Recreatieve havens

2

25

27

5

-22

Openbaar vervoer

0

0

0

0

0

Totaal baten

394

25

419

938

520

Saldo van baten en lasten

-12.239

900

-11.339

-9.733

1.606

Bedragen x € 1.000

Toelichting financiën

Het saldo van baten en lasten van het programma Verkeer en Vervoer is ten opzichte van de begroting 2022 in totaal € 1.606.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.

Lasten

Taakveld Verkeer en Vervoer (€ 947.000 voordeel)

Het voordeel is ontstaan doordat diverse werken zijn vertraagd. De financiële bijdrage aan het project CID Binckhorst - (regionale) bereikbaarheid van € 700.000 is niet uitgegeven omdat er in 2022 nog geen werkzaamheden zijn uitgevoerd aan de Verlengde Velostrada.
De kosten van de Taskforce mobiliteit de Mall zijn € 225.000 lager uitgevallen, omdat de voorbereidingen voor de aanpassingen in de openbare ruimte meer tijd kosten dan van tevoren is ingeschat. De kosten hiervan worden gedekt vanuit de reserve Mobiliteit, daardoor wordt er in 2022 minder onttrokken en blijft het restant van de beschikbaar gestelde middelen in de reserve beschikbaar ter dekking van kosten in 2023.
De werkzaamheden voor de fiets - en wandelroute vanaf station Mariahoeve naar de Mall of the Netherlands zijn niet uitgevoerd.

Voorgesteld wordt om voor het totaalbudget van € 3,1 miljoen (geraamde uitgaven 2022 tot en met 2024) voor het project CID Binckhorst een nieuwe bestemmingsreserve te vormen, omdat de planning van de uitgaven niet goed voorspelbaar zijn. Bij de bestemming van het resultaat wordt voorgesteld om het bedrag van 2022 van € 700.000 te storten in deze reserve.

Voorstel overheveling
Voorgesteld wordt om het incidentele restantbudget voor de fiets - en wandelroute naar de Mall of the Netherlands (€ 30.000) over te hevelen naar 2023, zodat de noodzakelijke werkzaamheden alsnog kunnen worden uitgevoerd.

Taakveld parkeren (€ 58.000 voordeel)

Het voordeel op dit taakveld wordt enerzijds veroorzaakt door dat de externe begeleiding bij de Nota Parkeernormen vanwege de complexiteit een langere doorlooptijd vergt dan eerder gedacht. Daarnaast heeft de externe begeleiding van het Plan van aanpak voor de uitwerking van parkeermaatregelen vertraging opgelopen doordat andere werkzaamheden prioriteit hadden. Het hiermee gepaard gaande budget van € 30.000 is nodig om aan de activiteiten in 2023 verder vervolg te geven.
Anderzijds zijn er minder fietsnietjes geplaatst dan het jaarlijks hiervoor begrote budget.

Voorstel overheveling

Voorgesteld wordt om het restantbudget € 30.000 van voor bovengenoemde begeleiding bij nota en plan van aanpak over te hevelen om hieruit de kosten in 2023 te kunnen dekken.

Taakveld Recreatieve havens (€ 75.000 voordeel)

Het budget voor de initiële kosten voor de aanleg van de Plaspoelhaven Leidschendam Centrum is nog niet volledig uitgegeven omdat nog niet alle werkzaamheden uitgevoerd zijn.

Voorstel overheveling

Voorgesteld wordt om het restantbudget voor aanleg van de Plaspoelhaven Leidschendam Centrum (€ 30.000) over te hevelen om de kosten van de tijdelijke bediening van de brug in de haven te bekostigen.

Baten

Taakveld Verkeer en Vervoer (€ 534.000 voordeel)
Het totale voordeel bestaat voornamelijk uit 2 onderdelen. Het eerste bevat eenmalig extra inkomsten van vergoedingen voor degeneratiekosten en herstelwerkzaamheden aan bestrating voor het leggen van kabels en leidingen en leges voor verleende vergunningen en instemmingsbesluiten. Daarnaast waren er extra opbrengsten vanwege doorberekening van de inzet van verkeersregelaars voor de verkeersregulering bij de Mall of the Netherlands.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 13:47:47 met de export van 07/13/2023 13:26:25