Programma Economie | Primitieve | Begrotings- | Begroting na | Realisatie | Voor- / nadeel |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Economische ontwikkeling | 701 | 970 | 1.670 | 1.436 | 235 |
Fysiek bedrijfsinfrastructuur | 74 | 0 | 74 | 82 | -8 |
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | 67 | 30 | 97 | 74 | 23 |
Economische promotie | 373 | 110 | 483 | 363 | 120 |
Totaal lasten | 1.214 | 1.110 | 2.324 | 1.954 | 370 |
Baten | |||||
Economische ontwikkeling | 0 | 815 | 815 | 924 | 110 |
Fysiek bedrijfsinfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 52 | 52 |
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | 82 | 0 | 82 | 59 | -24 |
Economische promotie | 379 | 0 | 379 | 485 | 106 |
Totaal baten | 461 | 815 | 1.276 | 1.519 | 244 |
Saldo van baten en lasten | -753 | -295 | -1.048 | -435 | 614 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting financiën
Het saldo van baten en lasten van het programma Economie is ten opzichte van de begroting 2022
in totaal € 614.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.
Lasten
Taakveld Economische ontwikkeling (€ 235.000 voordeel)
Naast de kosten van de gebiedsvisie Julianabaan zouden er ook zogenaamde quick wins (verbeteringen in de openbare ruimte) uitgevoerd worden. Een deel van de kosten heeft betrekking op het openbaar groen. Vanwege het plantseizoen konden deze niet in 2022 uitgevoerd worden. Dit gebeurt in het eerste kwartaal van 2023. Van het beschikbaar gestelde bedrag voor de quick wins van € 125.000 in 2022 is maar een bescheiden bedrag besteed. Omdat de middelen gedekt worden ten laste van de Reserve Herstelbeleid wordt er ook een lager bedrag aan deze reserve onttrokken. Het restant budget blijft beschikbaar in de reserve voor de dekking van de kosten in 2023.
Aan de uitvoering van het versterken van de lokale economie is er minder uitgegeven (€ 47.000). Door corona was het niet mogelijk geweest om consumentenonderzoeken in de winkelgebieden uit te voeren in 2021. Deze consumentenonderzoeken waren daarom wederom gepland in 2022, maar zijn niet volledig uitgevoerd. De planning is nu om deze in 2023 alsnog af te ronden.
Daarnaast is er minder uitgegeven aan de uitvoering van het project PPS Retail (ca. € 30.000). Als gevolg van corona is een deel van de planning 2022 in de winkelgebieden doorgeschoven naar 2023.
Voorstel overheveling
Voor het project PPS Retail in 2023 wordt voorgesteld om het restantbudget van € 30.000 over te hevelen om de geplande activiteiten alsnog in 2023 af te ronden.
Taakveld Economische promotie (€ 120.000 voordeel)
Sinds de samenleving weer meer open kon is het voor Leidschendam-Voorburg van belang om met evenementen mensen naar de kernwinkelgebieden te krijgen. Vanuit de Reserve Corona is het voorstel gedaan om daarom het evenementenbudget eenmalig met 50% te verhogen. Echter waren de winkeliersverenigingen en ondernemersfondsen toch in staat om hun eigen aandeel te dekken, waardoor de extra middelen voor het evenementenbudget niet nodig waren.
Baten
Taakveld Economische ontwikkeling (€ 110.000 voordeel)
In 2022 is voor de aanleg van glasvezelnetwerk de volledige vergoeding ontvangen, terwijl bij de begroting uitgegaan is van 90% in 2022 en 10% in 2023. Het gaat om een bedrag van € 80.000. Het overige voordeel wordt verklaard door twee provinciale bijdragen voor het Huygenskwartier en de Julianabaan die niet waren begroot.
Taakveld Economische promotie (€ 106.000 voordeel)
Er is meer toeristenbelasting geïnd dan begroot. Er zijn meer overnachtingen geweest na de Coronacrisis dan voorzien.