2. Verkeer en Vervoer

2.4 Openbaar vervoer

De gemeente streeft naar duurzame mobiliteit. Het openbaar vervoer is daarom een belangrijke pijler voor de bereikbaarheid van de gemeente. In het grootste deel van de gemeente wordt het openbaar vervoer verzorgd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In Stompwijk is de Provincie Zuid-Holland verantwoordelijk. Verder verzorgt welzijnsorganisatie Woej een busdienst in de delen van Leidschendam die minder goed door het reguliere openbaar vervoer worden bediend; de gemeente verleent hiervoor subsidie. De gemeente bekijkt samen met de vervoerders hoe het aanbod van openbaar vervoer zoveel mogelijk op maat kan worden gemaakt. Samen wordt gewerkt aan het behouden en beter benutten van het bestaande openbaar vervoer. Naast reizigersaantallen houdt de gemeente aandacht voor het sociale belang en de betaalbaarheid van vervoer.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

Samen met buurgemeenten, de MRDH, vervoersbedrijven en maatschappelijke organisaties bekijkt de gemeente de mogelijkheden om een goede bereikbaarheid via openbaar vervoer te behouden en te versterken. Hoewel de aantallen reizigers weer toenemen, blijven ook in 2022 blijven de inkomsten vanuit kaartverkoop aan de reizigers nog achter bij die van voor de Coronapandemie. In 2022 heeft het Rijk het ontstane tekort voor een groot deel opgevangen. In 2022 is zowel landelijk als lokaal de urgentie geagendeerd om een verschraling van het openbaar vervoer te voorkomen.

De gemeente neemt actief deel aan het Programma Bereikbaarheid Rotterdam-Den Haag onder het landelijke Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Samen met het Rijk, de regio (provincie Zuid-Holland en Metropoolregio) en de gemeente Den Haag neemt Leidschendam-Voorburg actief deel aan de Verkenning Central Innovation District Binckhorst. Daarbij wordt onder andere gekeken naar duurzame bereikbaarheid van het Central Innovation District Binckhorst in Den Haag en een aangrenzend deel van Voorburg. Halverwege 2022 is het Ontwerp Masterplan met voorlopige voorkeur voor een tramverbinding vrijgegeven voor zienswijzen. Daarnaast is de gemeente Leidschendam-Voorburg eind 2022 met een participatietraject gestart waarbij omwonenden en belanghebbenden vanuit Voorburg West hun inbreng kunnen leveren naar aanleiding van de (OV) plannen. Dit vooruitlopend op de besluitvorming in het voorjaar van 2023 in colleges en gemeenteraden en de verdere uitwerking van de plannen later in 2023.

De onzekerheid die de coronacrisis op meerdere fronten met zich mee heeft gebracht, heeft ertoe geleid dat de gezamenlijke businesscase voor een automatisch rijdende OV-shuttle tussen station Mariahoeve en de Mall in 2022 nog niet is rondgekomen. Stakeholders hebben ervoor gekozen de financiële haalbaarheid verder te onderzoeken als onderdeel van een implementatieplan dat in 2022 is opgestart.

Speerpunt

Status

Beter Openbaar Vervoer in Leidschendam Zuid

Inzet van de gemeente is de bereikbaarheid van Leidschendam Zuid per openbaar vervoer te verbeteren. Een eerste studie laat zien dat een nieuwe tramhalte aan de Overgoo qua vervoerswaarde kan worden aangelegd.

Acties o.b.v. begroting:

De halte Overgoo inpassen in de gebiedsontwikkelingsplannen van Overgoo en de financiële haalbaarheid onderzoeken.

Stand van zaken:

Uit onderzoek dat in 2022 samen met de MRDH en HTM is verricht blijkt dat een halte aan tramlijn 19 ter hoogte van de Overgoo niet haalbaar is. Ook voor regulier busvervoer door Leidschendam Zuid ontbreekt de vervoerswaarde. Wel zal worden gekeken naar het verbeteren van de bereikbaarheid van RandstadRailhalte Leidschendam-Voorburg vanaf de Westvlietweg. Bijvoorbeeld met een extra voetgangersbrug en/of lift.

Verbonden partij(en)

Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)

Doelstelling

In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit 2 kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan 4 thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.

Ontwikkelingen

Voor de ambities van de metropoolregio is met input van onder meer de gemeente Leidschendam-Voorburg een strategische agenda gemaakt. De besluitvorming daarover is in 2023. De wethouder Mobiliteit is in 2022 toegetreden tot het bestuur van het Presidium van de Vervoersautoriteit Metropool Rotterdam-Den Haag met de portefeuille OV-exploitatie.

Wat heeft het gekost?

Openbaar vervoer

Primitieve
begroting
2022

Begrotings-
wijzigingen
2022

Begroting
na wijziging
2022

Realisatie
2022

Voor- / nadeel

Lasten

79

-13

66

61

5

Baten

0

0

0

0

0

Saldo van lasten en baten

-79

13

-66

-61

5

Bedragen x € 1.000

De lasten hangen samen met de beleidsadvisering op het gebied van openbaar vervoer en de incidentele lasten voor de OV Shuttle NS Den Haag Mariahoeve.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 13:47:47 met de export van 07/13/2023 13:26:25