Tabel van lasten en baten
Programma Verkeer en Vervoer | Primitieve | Begrotings- | Begroting na | Realisatie | Voor- / nadeel |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Verkeer en Vervoer | 11.824 | -967 | 10.857 | 9.910 | 947 |
Parkeren | 688 | 5 | 693 | 634 | 58 |
Recreatieve havens | 41 | 100 | 142 | 66 | 75 |
Openbaar vervoer | 79 | -13 | 66 | 61 | 5 |
Totaal lasten | 12.632 | -875 | 11.757 | 10.671 | 1.086 |
Baten | |||||
Verkeer en Vervoer | 351 | 0 | 351 | 885 | 534 |
Parkeren | 41 | 0 | 41 | 48 | 7 |
Recreatieve havens | 2 | 25 | 27 | 5 | -22 |
Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 394 | 25 | 419 | 938 | 520 |
Saldo van baten en lasten | -12.239 | 900 | -11.339 | -9.733 | 1.606 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting financiën
Het saldo van baten en lasten van het programma Verkeer en Vervoer is ten opzichte van de begroting 2022 in totaal € 1.606.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.
Lasten
Taakveld Verkeer en Vervoer (€ 947.000 voordeel)
Het voordeel is ontstaan doordat diverse werken zijn vertraagd. De financiële bijdrage aan het project CID Binckhorst - (regionale) bereikbaarheid van € 700.000 is niet uitgegeven omdat er in 2022 nog geen werkzaamheden zijn uitgevoerd aan de Verlengde Velostrada.
De kosten van de Taskforce mobiliteit de Mall zijn € 225.000 lager uitgevallen, omdat de voorbereidingen voor de aanpassingen in de openbare ruimte meer tijd kosten dan van tevoren is ingeschat. De kosten hiervan worden gedekt vanuit de reserve Mobiliteit, daardoor wordt er in 2022 minder onttrokken en blijft het restant van de beschikbaar gestelde middelen in de reserve beschikbaar ter dekking van kosten in 2023.
De werkzaamheden voor de fiets - en wandelroute vanaf station Mariahoeve naar de Mall of the Netherlands zijn niet uitgevoerd.
Voorgesteld wordt om voor het totaalbudget van € 3,1 miljoen (geraamde uitgaven 2022 tot en met 2024) voor het project CID Binckhorst een nieuwe bestemmingsreserve te vormen, omdat de planning van de uitgaven niet goed voorspelbaar zijn. Bij de bestemming van het resultaat wordt voorgesteld om het bedrag van 2022 van € 700.000 te storten in deze reserve.
Voorstel overheveling
Voorgesteld wordt om het incidentele restantbudget voor de fiets - en wandelroute naar de Mall of the Netherlands (€ 30.000) over te hevelen naar 2023, zodat de noodzakelijke werkzaamheden alsnog kunnen worden uitgevoerd.
Taakveld parkeren (€ 58.000 voordeel)
Het voordeel op dit taakveld wordt enerzijds veroorzaakt door dat de externe begeleiding bij de Nota Parkeernormen vanwege de complexiteit een langere doorlooptijd vergt dan eerder gedacht. Daarnaast heeft de externe begeleiding van het Plan van aanpak voor de uitwerking van parkeermaatregelen vertraging opgelopen doordat andere werkzaamheden prioriteit hadden. Het hiermee gepaard gaande budget van € 30.000 is nodig om aan de activiteiten in 2023 verder vervolg te geven.
Anderzijds zijn er minder fietsnietjes geplaatst dan het jaarlijks hiervoor begrote budget.
Voorstel overheveling
Voorgesteld wordt om het restantbudget € 30.000 van voor bovengenoemde begeleiding bij nota en plan van aanpak over te hevelen om hieruit de kosten in 2023 te kunnen dekken.
Taakveld Recreatieve havens (€ 75.000 voordeel)
Het budget voor de initiële kosten voor de aanleg van de Plaspoelhaven Leidschendam Centrum is nog niet volledig uitgegeven omdat nog niet alle werkzaamheden uitgevoerd zijn.
Voorstel overheveling
Voorgesteld wordt om het restantbudget voor aanleg van de Plaspoelhaven Leidschendam Centrum (€ 30.000) over te hevelen om de kosten van de tijdelijke bediening van de brug in de haven te bekostigen.
Baten
Taakveld Verkeer en Vervoer (€ 534.000 voordeel)
Het totale voordeel bestaat voornamelijk uit 2 onderdelen. Het eerste bevat eenmalig extra inkomsten van vergoedingen voor degeneratiekosten en herstelwerkzaamheden aan bestrating voor het leggen van kabels en leidingen en leges voor verleende vergunningen en instemmingsbesluiten. Daarnaast waren er extra opbrengsten vanwege doorberekening van de inzet van verkeersregelaars voor de verkeersregulering bij de Mall of the Netherlands.