6. Sociaal domein

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen (waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is) gericht op participatie: ondersteunen (burger)initiatieven, vrijwilligers en mantelzorgers, het project maatschappelijk verantwoord verenigen, de welzijnsactiviteiten en dagbesteding in wijk- en dienstencentra, maatschappelijke integratie statushouders, vluchtelingenwerk, het jeugd- en jongerenwerk, algemeen maatschappelijk werk en wijkopbouwwerk.  Ook eenzaamheidsbestrijding, LHBTQI+ beleid, zorg door mantelzorgers en/of vrijwilligers (informele zorg), Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) en aanpak dementie vallen binnen dit taakveld.
Ook omvat dit taakveld de inspanningen die erop gericht zijn om Leidschendam-Voorburg een solidaire en inclusieve gemeente te maken met een sterke sociale cohesie, ruimte voor initiatief van inwoners en voldoende mogelijkheden voor participatie ongeacht geslacht, leeftijd, geaardheid, verstandelijke, psychische en/of fysieke belemmeringen, religie of afkomst.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

Nagenoeg alle inzet op dit taakveld vindt sinds 2020 plaats door maatschappelijke partners die deelnemen aan één of meer van de subsidietafels. De tafels zijn thematisch georganiseerd. Partners hebben per thema gezamenlijk een uitvoeringsplan opgesteld dat antwoord geeft op de initiatiefvraag van de gemeente. Door de bevriezing van de subsidietafels vanwege de coronapandemie hebben de partners het uitvoeringsplan dat ze hebben gemaakt voor 2020 doorgetrokken naar 2022.

Subsidieontvangers zijn verplicht tijdig aan te geven als de uitvoering niet gaat zoals verwacht, zodat er in samenspraak met de gemeente en de subsidietafel naar alternatieven kan worden gekeken. Een aantal partners heeft gedurende 2022 aangegeven dat niet alle activiteiten zijn uitgevoerd. Zij hebben tijdig aangegeven dat deze activiteiten worden doorgeschoven naar 2023. Bij het behandelen van de vaststellingen is hier rekening mee gehouden.

Naast de uitvoering van de plannen van de subsidietafels zijn de volgende zaken opgepakt:

Rondom het thema dementie werd de mogelijkheid onderzocht om de ontmoetingscentra financieel te ontschotten. Deze gesprekken lopen door in 2023.

Op 1 januari 2022 ging de nieuwe Wet inburgering in. Het doel van deze wet is dat alle nieuwkomers met een inburgeringsplicht zo snel mogelijk de taal leren en mee kunnen doen op de arbeidsmarkt en met sociale activiteiten. Dit is een gedecentraliseerde taak. De gemeente is, vanuit haar regierol, verantwoordelijk voor de begeleiding van het inburgeringsproces. Dit betekent onder meer dat de gemeente een brede intake moet afnemen en een passende leerroute moet aanbieden. Aandachtspunt in 2022 was monitoring om onder andere te kijken of het gedecentraliseerde budget voldoende is voor de uitvoering van de nieuwe taken.

In februari 2022 is de oorlog in Oekraïne uitgebroken. Dit heeft geleid tot een vluchtelingenstroom richting Nederland. Verschillende Oekraïners hebben zich in onze gemeente gehuisvest. De eerste maanden hebben Oekraïners in onze gemeente vooral bij particuliere gastgezinnen gewoond. In het najaar is Overgoo, een langdurige opvanglocatie, geopend. een deel van de ontheemden uit de gastgezinnen kon hier terecht. Een ander deel verblijft nog bij de gastgezinnen. Aan circa 300 Oekraïners in onze gemeente is leefgeld verstrekt.

De middelen voor versterking van de antidiscriminatievoorzieningen zijn voor een deel toegevoegd aan de jaarlijks geoormerkte middelen voor de antidiscriminatievoorziening in Leidschendam-Voorburg, uitgevoerd door stichting Inclusie en Discriminatiebestrijding. Zij hebben samen met COC Haaglanden ook ingezet op de doelgroep LHBTIQ+. Voor 2022 is dat een aparte subsidietoekenning geweest, vanaf 2023 zal dat via de subsidietafel Betrokken en Inclusief (BenI) worden toegekend. Het andere deel is ook toegevoegd aan het subsidieplafond van de subsidietafel, voor aanvullende dienstverlening binnen de doelen van de subsidietafel BenI. Daarnaast is in 2022 eenmalig een compensatie toegekend voor de extra werkzaamheden in 2020 door een onverwacht hoge stijging van het aantal meldingen.

In 2021 hebben de eerste stappen tot het vormen van een lokale coalitie eenzaamheid plaatsgevonden. Voor 2022 werden bijeenkomsten en trainingen georganiseerd samen met en door partners om de lokale coalitie verder te verstevigen. Er staat nu een sterke lokale coalitie.

In de gemeente is een netwerk mantelzorg actief om mantelzorgers te ondersteunen en overbelasting bij hen te voorkomen. Dit netwerk houdt zich onder andere bezig met het bespreekbaar maken van het begrip mantelzorg binnen de organisaties, zodat professionals een actievere rol in de ondersteuning van mantelzorgers kunnen spelen. Ook bij inwoners is het begrip mantelzorg extra onder de aandacht gebracht bijvoorbeeld door het organiseren van de dag van de mantelzorg. De gemeente bedankt de mantelzorgers door hen een mantelzorgwaardering te geven.

De inloop GGZ wordt uitgevoerd via de partners aan de subsidietafel Zelfredzame Inwoners en is in 2022 gecontinueerd volgens het uitvoeringsplan 2020. Hierdoor hebben inwoners met GGZ-problematiek ook in 2022 gebruik kunnen maken van vrij toegankelijk voorzieningen. Hiermee wordt op laagdrempelige wijze dagstructuur en sociaal contact bevorderd. De middelen hiervoor zijn nu ook toegevoegd aan dit taakveld vanuit "Geëscaleerde zorg 18+. Daarnaast is op ruim 100 inwoners een OGGZ traject ingezet.

Speerpunt

Status

Langer Zelfstandig Wonen

Om inwoners langer zelfstandig thuis te laten wonen is een bedrag van 10 miljoen euro beschikbaar gesteld middels de Bestemmingsreserve Langer Zelfstandig Wonen. De inzet van de bestemmingsreserve is vastgelegd in het bestedingsplan langer zelfstandig wonen Leidschendam-Voorburg 2021 t/m 2030.

Acties o.b.v. begroting:

In 2022 wordt uitvoering gegeven aan het bestedingsplan langer zelfstandig wonen Leidschendam-Voorburg 2021 t/m 2030. Hieronder vallen onder andere de blijverslening, collectieve woningaanpassing, woonzorgconcepten, flatcoach, doorstroommakelaar en noodwoningen.

Stand van zaken:

  • De subsidieregeling collectieve woningaanpassing is als gevolg van vacatures bij de gemeente per 3 oktober 2022 in werking getreden, waardoor er in 2022 nog geen volledige subsidieaanvragen zijn gedaan. Na afgifte van de benodigde Omgevingsvergunningen denken de sociale verhuurders in Q1 van 2023 een subsidieaanvraag te kunnen indienen.
  • Binnen de bestaande woningbouwplannen zijn de kansen verkend en concrete stappen gezet voor de vestiging van innovatieve woonzorgvormen. De raad is hier medio 2022 over geïnformeerd.
  • In Q1-Q3 van 2022 zijn in totaal 6 sociale huurwoningen van de woningcorporaties Vidomes en WoonInvest vrijgespeeld met de inzet van de doorstroommakelaar. In 2023 volgt uitbreiding van de taak van de doorstroommakelaar naar de particuliere woningvoorraad.
  • De continuering van de huidige flatcoach is in 2022 definitief geworden. Daarnaast is er een tweede flatcoach aangesteld, waarmee de uitbreiding van de inzet van de flatcoach is uitgebreid van 2 naar 5 wooncomplexen in 2022.
  • De gesprekken over uitbreiding van de noodwoningen zijn in 2022 gestart en lopen door in 2023.

Speerpunt

Status

Inburgeraars doen zo volwaardig mogelijk mee aan de samenleving

Op 1 januari 2022 treedt de nieuwe Wet inburgering in werking. Per 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor de inburgering van nieuwkomers. Hieronder vallen zowel statushouders als gezinsmigranten die onder de nieuwe Wet inburgering inburgeringsplichtig gesteld worden. De gemeente wordt daarbij verantwoordelijk voor de begeleiding van het inburgeringsproces, zodat inburgeraars zo snel mogelijk participeren, het liefst via betaald werk. De omvang van de doelgroep is nog niet inzichtelijk, omdat de taakstelling t.a.v. te huisvesten statushouders nog onbekend is. Deze wordt ieder jaar in oktober bekend gemaakt. Ook is de termijn waarbinnen voor deze statushouders huisvesting wordt gevonden onzeker. Daarnaast kan ook het aantal gezinsmigranten per jaar fluctueren. Het jaar 2022 wordt daarom gebruikt om inzicht te krijgen in de omvang van de doelgroep en in de werking van het nieuwe inburgeringsstelsel. Voor alle inburgeringsplichtigen wordt door de gemeente binnen tien weken een brede intake uitgevoerd en een Plan Inburgering en Participatie (PIP) opgesteld, waarna de inburgeraar start met een leerroute (gericht op taal op B1-niveau, onderwijs of het vergroten van de zelfredzaamheid). Inburgeraars worden gestimuleerd het voor hen hoogst haalbare taalniveau te bereiken; bij jongeren wordt met name ingezet op het volgen van onderwijs. Binnen de uitvoering van het inburgeringsstelsel wordt met diverse maatschappelijke partners samengewerkt.

Acties o.b.v. begroting:

Per 1 januari 2022 geeft de gemeente uitvoering aan de Wet inburgering 2021 en het lokale beleid. Daarbij worden inburgeraars gestimuleerd om zo snel mogelijk te participeren (bij voorkeur via betaald werk) en om het voor hen hoogst haalbare taalniveau te behalen.

Stand van zaken:

Op 1 januari 2022 ging de nieuwe Wet inburgering in. Het doel van deze wet is dat alle nieuwkomers met een inburgeringsplicht zo snel mogelijk de taal leren en mee kunnen doen op de arbeidsmarkt en met sociale activiteiten. Dit is een gedecentraliseerde taak. De gemeente is, vanuit haar regierol, verantwoordelijk voor de begeleiding van het inburgeringsproces. Dit betekent onder meer dat de gemeente een brede intake moet afnemen en een passende leerroute moet aanbieden. Vanuit de nieuwe wet inburgering zijn in 2022 circa 110 inwoners gesproken. Aandachtspunt in 2022 was monitoring om onder andere te kijken of het gedecentraliseerde budget voldoende is voor de uitvoering van de nieuwe taken.

Speerpunt

Status

Sociaal Kompas

In het Sociaal Kompas staat hoe de gemeente zorgt voor effectieve en efficiënte ondersteuning aan inwoners. Het geeft richting voor beleid en uitvoering, met oog voor de onderlinge samenhang, zodat ontwikkelingen en initiatieven elkaar kunnen versterken.

Acties o.b.v. begroting:

In 2022 wordt de verdere aanscherping van het Sociaal Kompas geïmplementeerd op een aantal beleidsterreinen. Gestart wordt met het beleidsterrein jeugd.

Stand van zaken:

Op dit moment wordt gewerkt aan de lokale uitwerking van de regiovisie jeugdhulp Haaglanden, waarin de focus van curatief naar preventief gaat en van afhankelijk naar onafhankelijk. Het Sociaal Kompas geeft richting aan deze uitwerking.  Het resultaat van het Sociaal Kompas wordt zichtbaar in het nieuwe of herziene beleid. Bij de lokale vertaling moet rekening worden gehouden met regionale en landelijke ontwikkelingen. De landelijke hervormingsagenda is vertraagd en het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming is nog onvoldoende concreet.

Speerpunt

Status

Leidschendam Noord

In het programma Sterk voor Noord werken inwoners, gemeente, corporaties, maatschappelijke partners, zorginstellingen, scholen, het bedrijfsleven en politie samen aan een kansrijke toekomst voor alle inwoners in Leidschendam-Noord.
Samen zorgen we ervoor dat de achterstanden in Leidschendam-Noord op het gebied van onderwijs, financiële zelfredzaamheid en wonen worden ingelopen, en in een periode van 20 jaar stijgen richting het gemiddelde niveau van de gemeente Leidschendam-Voorburg.

Acties o.b.v. begroting:

Het behalen van deze ambitie vereist een langdurige en integrale samenwerking. Om inzichtelijk te maken wat de huidige en de gewenste situatie in de wijken is, zijn concrete opgaven geformuleerd. De drie opgaven zijn uitgesplitst naar de thema’s jeugd & school, financiële zelfredzaamheid en de (fysieke) leefomgeving. De voornaamste focus ligt op de inwoners uit De Heuvel Noord en Prinsenhof hoogbouw, omdat de achterstanden dit rechtvaardigen. Na vaststelling van het programmaplan in Q4 2021 kan gestart worden met de uitvoeringsplannen voor 2022.

Voorjaar 2022: met partners en inwoners opstellen van nieuwe uitvoeringsplannen op de drie belangrijkste thema’s.

Stand van zaken:

Er zijn twee participatieconsulenten gestart die inwoners uit Noord met een uitkering die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben, te helpen om weer mee te doen aan de samenleving. Ook is er gestart met het inrichten van een Jongeren perspectief fonds om jongeren uit de schulden te helpen. De basisscholen in Noord hebben de rijke schooldag verder invulling gegeven. Hierdoor blijven alle kinderen vanaf het schooljaar 2022-2023 over met lunch en is hun schooldag verrijkt met meer beweging en cultuur. De samenwerking met onder andere het jeugd educatiefonds, het programma kinderen op gezonder gewicht en het Huygenslab is aangegaan of verder verstevigd. De aanpak op afval is verder uitgerold met voorlichting aan verschillende groepen in de wijk. Hier is extra aandacht besteed aan taal en culturele aspecten. Daarnaast is er een samenwerking ontstaan met leerlingen van het Veurs Lyceum op het thema zwerfafval. De werkwijze voor het aanbieden van grofvuil en bijplaatsingen is aangescherpt. En er is extra ingezet op het tegengaan van de overlast van meeuwen en ratten.
De betrokkenheid van inwoners en partners bij het programma is en blijft cruciaal. Er zijn daarom in 2022 verschillende bijeenkomsten georganiseerd. Bewonersinitiatieven zoals wijkfeesten en burendagactiviteiten zijn extra ondersteund en er is gestart met nieuwsbrieven voor inwoners en partners met daarin de belangrijkste ontwikkelingen in de wijk.   

Wat heeft het gekost?

Samenkracht en burgerparticipatie

Primitieve
begroting
2022

Begrotings-
wijzigingen
2022

Begroting
na wijziging
2022

Realisatie
2022

Voor- / nadeel

Lasten

13.716

2.308

16.024

14.775

1.249

Baten

2.612

1.963

4.575

5.105

530

Saldo van lasten en baten

-11.104

-345

-11.449

-9.670

1.779

Bedragen x € 1.000

De lasten betreffen met name subsidies en bijdragen aan maatschappelijke organisaties die bovenstaande voorzieningen aanbieden. Daarnaast vallen ook de kosten voor beheer en exploitatie van wijk- en dienstencentra hieronder. De baten betreffen huurinkomsten van wijk- en dienstencentra en kinderopvanglocaties gevestigd in gemeentelijke panden. De baten bevatten ook de middelen voor bemoeizorg aan de OGGZ-doelgroep.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 13:47:47 met de export van 07/13/2023 13:26:25