Tot dit taakveld behoren alle voorzieningen gericht op het identificeren van de mogelijkheden (eigen kracht) en hulpvraag van de inwoner en zijn/haar netwerk. Hierbij hoort ook het doorverwijzen naar de juiste vorm van individuele ondersteuning, het verstrekken van informatie, vroegsignalering en cliëntondersteuning. Ook behoort tot dit taakveld het ondersteunen van gedupeerden van de toeslagenaffaire. Voor deze inwoners wordt de reguliere dienstverlening ingezet en wanneer nodig wordt maatwerk geleverd.
Voor inwoners met meervoudige problematiek kan casemanagement ingezet worden, waardoor meer regie mogelijk is op het betrokken huishouden.
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft ervoor gekozen vooral de taken in de toegang naar ondersteuning grotendeels zelf uit te voeren (gespreksvoering, toewijzing, overdracht, zorgcoördinatie, nazorg). Deze toegang wordt verzorgd door multidisciplinaire teams (MDT’s). Hierin zijn alle expertises (wmo, jeugd, werk, inkomen en leerplicht) vertegenwoordigd.
Daarnaast is een aantal taken uitbesteed aan derden, zoals de toeleiding van zorgmijders en onafhankelijke cliëntondersteuning. Ook werkt de gemeente voor een aantal taken nauw samen met kernpartners, verenigd in het Sociaal Servicepunt (informatievoorziening en advies). Huisartsen zijn een belangrijke factor in het toegangsproces, aangezien zij direct mogen doorverwijzen naar Jeugdhulp. Zij worden daar sinds 2019 in ondersteund door praktijkondersteuners jeugd (POH jeugd). Voor het vroegtijdig signaleren van financiële problemen wordt onder andere samengewerkt met Kwadraad maatschappelijk werk. Zij bieden inwoners met betaalachterstanden voor eerste levensbehoeften proactief vrijblijvende hulp aan.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
De verschillende domeinen van de gemeente binnen het sociaal domein (werk, inkomen, jeugd en zorg) werkten samen in MDT’s om mensen op een goede manier toe te leiden naar de meest passende zorg en ondersteuning. Daarnaast is gewerkt aan het opzetten van pilots waarin wordt toegewerkt naar één gezin, één plan en één regisseur, zodat gezinnen met meerdere problemen effectiever kunnen worden geholpen. In 2022 zijn de pilots voorbereid zodat in 2023 gestart kan worden met de uitvoering hiervan .
De dienstverlening aan inwoners die algemene informatie, advies of ondersteuning nodig hebben, kunnen ook terecht bij het Sociaal Servicepunt en via de cliëntondersteuning van MEE, Kwadraad en Woej. Ten aanzien van de aanpak van personen met verward gedrag zijn regionaal verschillende ontwikkelingen ingezet om de aanpak te verbeteren, zo loopt een pilot met een psycholance en is de SEPH (spoedeisende psychiatrische hulp) bij Parnassia geopend.
De resultaten van de inzet van de Praktijk Ondersteuner Huisarts (POH) jeugd worden gemonitord. Deze informatie wordt gebruikt voor de doorontwikkeling van de functie. Een van de belangrijkste aandachtspunten hierbij is het verstevigen van de toegang bij de huisartsen. Door personele wisselingen en prioriteiten is het versterken van de samenwerking doorgeschoven naar 2023.
Een belangrijk onderdeel van het beleidsplan schuldhulpverlening 2021-2024 is het vroegtijdig signaleren van financiële problemen onder inwoners, om hen vervolgens proactief vrijblijvende hulp aan te bieden. Het doel hiervan is het zoveel mogelijk voorkomen dat beginnende betaalproblemen uitgroeien tot grote schulden. Sinds 1 januari 2021 zijn gemeenten ook wettelijk verplicht hierop in te zetten. De gemeente heeft deze aanpak geïntensiveerd zoals in het coalitieakkoord omschreven. In 2022 zijn ongeveer 3250 mensen met een betalingsachterstand benaderd.
Gedupeerden van de toeslagenaffaire worden breed ondersteund op vijf verschillende leefgebieden: financiën, zorg, gezin, werk en wonen. Hiervoor wordt zowel gemeentelijke ondersteuning als aanvullende ondersteuning van onder andere ketenpartners ingezet. De gemeente heeft zich in 2022 tevens voorbereid op de uitbreiding van de wet kindregeling.
Wat heeft het gekost?
Wijkteams | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Voor- / nadeel |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.974 | 882 | 2.856 | 2.836 | 20 |
Baten | 0 | 80 | 80 | 188 | 108 |
Saldo van lasten en baten | -1.974 | -802 | -2.776 | -2.648 | 127 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name Wmo Cliëntbegeleiding, Sociaal Servicepunt (inclusief de exploitatiekosten van De Waterlelie), uitvoeringskosten, opvang verwarde personen, en uitvoering van de Hart-wet-euro balans.