6. Sociaal domein

6.3 Inkomensregelingen

Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen: inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet, de IOAW en de IOAZ, bijzondere bijstand, kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en heffingen, de schoolspullenpas en de Ooievaarspas.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

In 2022 bestaat het totale bijstandsbestand uit circa 1.650 inwoners. Het totale bijstandsbestand is met circa 50 inwoners afgenomen. Er zijn 400 inwoners uitgestroomd uit de bijstand en 350 inwoners ingestroomd.

Ook in 2022 hebben we ons ingezet voor het vergroten van de financiële zelfredzaamheid van inwoners door onder andere de inzet van minimaregelingen. Een armoedeval wordt zo veel mogelijk beperkt, waardoor werken loont. Wat betreft de minimaregelingen is in 2022 aan ongeveer 1.000 kinderen de schoolspullenpas verstrekt, aan circa 2.500 inwoners de Ooievaarspas en ongeveer 2.500 inwoners maakten gebruik van de gemeentelijke collectieve zorgverzekering voor minima.

De doelstellingen van dit taakveld stonden in 2022 onder druk vanwege de gevolgen van exogene ontwikkelingen, zoals de coronacrisis, de energiecrisis en de inflatie. Een deel van de inwoners heeft als gevolg hiervan moeite om rond te komen, waardoor zij aanspraak moesten maken op verschillende steunmaatregelen. Mede door deze ontwikkelingen heeft het Rijk de Participatiewet aangepast en is er een energietoeslag beschikbaar gesteld. Om de energietoeslag uit te keren aan inwoners die daar recht op hebben is, ad hoc het team energietoeslag opgezet. Mede door dit team hebben 3.703 inwoners de energietoeslag ontvangen in 2022. Verder is het plan van aanpak energiearmoede vastgesteld, waarmee extra subsidie beschikbaar is voor inwoners, verenigingen, organisaties en kleine ondernemers die hard geraakt zijn door de energiecrisis. In het kader van dit plan hebben ook het Sociaal Servicepunt en de voedselbank extra subsidie ontvangen om deze inwoners te ondersteunen.

De gevolgen van deze exogene ontwikkelingen lopen door in 2023 en worden gemonitord. Wanneer nodig zal de raad hierover worden geïnformeerd.

Speerpunt

Status

Minder kinderen groeien op in armoede

Het aantal kinderen dat opgroeit in armoede is gedaald van 13,5% in 2016 naar minder dan 10% in 2022 (bron: Minimabeleid 2019-2022. p. 12)

Acties o.b.v. begroting:

Het minimabeleid met de diverse regelingen voor kinderen wordt uitgevoerd waarbij kinderen die opgroeien in een minimagezin worden ondersteund. Het communicatiemateriaal van de minimaregelingen is herzien en wordt verspreid.

Stand van zaken:

Het doel is niet behaald. Door de inflatie en energiecrisis is landelijk het aantal mensen met financiële problemen toegenomen.
Voor een compleet inzicht in het aantal kinderen dat in armoede leeft, wordt een nieuwe Armoedemonitor opgesteld. Dit is een breed onderzoek naar het aantal type huishoudens dat leeft in armoede in onze gemeente.

Wat heeft het gekost?

Inkomensregelingen

Primitieve
begroting
2022

Begrotings-
wijzigingen
2022

Begroting
na wijziging
2022

Realisatie
2022

Voor- / nadeel

Lasten

38.788

5.663

44.451

45.025

-574

Baten

32.809

-2.042

30.767

30.662

-105

Saldo van lasten en baten

-5.979

-7.705

-13.684

-14.363

-679

Bedragen x € 1.000

De lasten betreffen met name de kosten voor alle uitkeringen en de bijzondere bijstand inclusief armoedebestrijding (bijv. de schoolspullenpas). Daarnaast bevat dit taakveld de kwijtscheldingen van afval- en rioolheffingen en de energietoeslag.
De baten betreffen met name de rijksinkomsten Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) en inkomsten uit andere gemeenten voor de uitvoeringskosten van de werkorganisatie Duivenvoorde.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 13:47:47 met de export van 07/13/2023 13:26:25