Tot dit taakveld behoren de organisatie van het leerlingenvervoer, het aanbieden van voorschoolse educatie, het voeren van onderwijsachterstandenbeleid, het mede zorgdragen voor passend onderwijs, het aanbieden van volwasseneneducatie en het stimuleren van schooldeelname door leerplicht en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
De gemeente heeft samen met partners uitvoering gegeven aan de gezamenlijk opgestelde Lokale Educatieve Agenda 2019-2022. In 2022 is ingezet op het bevorderen van een brede ontwikkeling bij kinderen, het versterken van de aansluiting onderwijs-zorg, preventie en het voorkomen van schooluitval en het bevorderen van gelijke kansen voor kinderen. In 2022 is ook een start gemaakt met het opstellen van een nieuwe Lokale Educatieve Agenda 2023-2027.
De inzet op passend onderwijs, leerplicht, laaggeletterdheid, platform Economie, Onderwijs & Arbeidsmarkt en peuteropvang is in 2022 gecontinueerd. De deelname aan voorschoolse educatie (VE) is per kwartaal gemonitord. Samen met de kinderopvang is een onderzoek gestart naar deelname aan de peutermonitor, waarmee het monitoren van de voorschoolse educatie beter gaat. De monitor geeft inzage in of kinderen die een voorschoolse educatie-indicatie hebben gekregen ook daadwerkelijk naar deze voorziening gaan. De monitor wordt naar verwachting in Q3 2023 opgeleverd.
Tevens is ingezet op het terugdringen van voortijdig schoolverlaten, onder andere door het verstevigen van de preventieve aanpak. De casemanagers RMC hebben 346 jongeren in begeleiding gehad in schooljaar 2020-2021. Hieronder vallen 104 jongeren die het vorige schooljaar al in beeld waren, zodat nagegaan kan worden of zij nog begeleiding nodig hebben.
Leerlingenvervoer is uitgevoerd binnen de wettelijke en gemeentelijke kaders. Per augustus 2022 is het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed. Naast een groot (landelijk) tekort aan chauffeurs, is in de Haagse regio dat tekort verder toegenomen. Aanvankelijk is het de nieuwe vervoerder niet gelukt om voor de gemeente Leidschendam-Voorburg op tijd voldoende chauffeurs inzetbaar te hebben. In de loop van het vierde kwartaal 2022 is de stiptheid van het aantal vaste routes met vaste chauffeur gestegen van 92,7% naar circa 97% (conform het programma van eisen).
Op 7 juni 2022 is aan De Haar 200 in Leidschendam een school voor kinderen uit Oekraïne geopend. Hier wordt lesgegeven aan kinderen van 4 tot en met 12 jaar oud. Ze leren de Nederlandse taal, krijgen weer ritme in hun dag en hebben contact met leeftijdgenootjes. De school aan De Haar is verbonden aan Kindcentrum Trampoline van Lucas Onderwijs. Er wordt Nederlandse lesgegeven, maar er worden ook vaklessen, zoals rekenen, gegeven door Oekraïense leerkrachten. Daarnaast is er aandacht voor het welzijn van de kinderen.
Speerpunt | Status |
---|---|
Versterken preventie en de effectiviteit van de jeugdhulp en passend onderwijs | |
Verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp. Hierdoor verbeteren de kansen voor kinderen en jeugdigen op een goede toekomst en kunnen de kosten van overbruggingszorg worden teruggedrongen doordat er minder/kortere trajecten jeugdhulp in het onderwijs worden gerealiseerd. | |
Acties o.b.v. begroting: | |
In nauwe samenwerking met Den Haag, Rijswijk en de samenwerkingsverbanden passend onderwijs worden de volgende pilots uitgevoerd:
Hierdoor worden kortere/minder trajecten jeugdhulp in het onderwijs ingezet. | |
Stand van zaken: | |
|
Wat heeft het gekost?
Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Voor- / nadeel |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.588 | -192 | 4.397 | 4.332 | 65 |
Baten | 2.451 | 124 | 2.576 | 2.704 | 128 |
Saldo van lasten en baten | -2.137 | 316 | -1.821 | -1.628 | 193 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name leerlingenvervoer, voor- en vroegschoolse educatie, instroomgroepen statushouders, laaggeletterdheid, brede school activiteiten, leerplicht, de Lokale Educatieve Agenda en het schoolzwemmen.
De baten betreffen de rijksmiddelen ten behoeve van onderwijsachterstandenbeleid en leerplicht.