4. Onderwijs

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Tot dit taakveld behoren de organisatie van het leerlingenvervoer, het aanbieden van voorschoolse educatie, het voeren van onderwijsachterstandenbeleid, het mede zorgdragen voor passend onderwijs, het aanbieden van volwasseneneducatie en het stimuleren van schooldeelname door leerplicht en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

De gemeente heeft samen met partners uitvoering gegeven aan de gezamenlijk opgestelde Lokale Educatieve Agenda 2019-2022. In 2022 is ingezet op het bevorderen van een brede ontwikkeling bij kinderen, het versterken van de aansluiting onderwijs-zorg, preventie en het voorkomen van schooluitval en het bevorderen van gelijke kansen voor kinderen. In 2022 is ook een start gemaakt met het opstellen van een nieuwe Lokale Educatieve Agenda 2023-2027.  

De inzet op passend onderwijs, leerplicht, laaggeletterdheid, platform Economie, Onderwijs & Arbeidsmarkt en peuteropvang is in 2022 gecontinueerd. De deelname aan voorschoolse educatie (VE) is per kwartaal gemonitord. Samen met de kinderopvang is een onderzoek gestart naar deelname aan de peutermonitor, waarmee het monitoren van de voorschoolse educatie beter gaat. De monitor geeft inzage in of kinderen die een voorschoolse educatie-indicatie hebben gekregen ook daadwerkelijk naar deze voorziening gaan. De monitor wordt naar verwachting in Q3 2023 opgeleverd.

Tevens is ingezet op het terugdringen van voortijdig schoolverlaten, onder andere door het verstevigen van de preventieve aanpak. De casemanagers RMC hebben 346 jongeren in begeleiding gehad in schooljaar 2020-2021. Hieronder vallen 104 jongeren die het vorige schooljaar al in beeld waren, zodat nagegaan kan worden of zij nog begeleiding nodig hebben.

Leerlingenvervoer is uitgevoerd binnen de wettelijke en gemeentelijke kaders. Per augustus 2022 is het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed. Naast een groot (landelijk) tekort aan chauffeurs, is in de Haagse regio dat tekort verder toegenomen. Aanvankelijk is het de nieuwe vervoerder niet gelukt om voor de gemeente Leidschendam-Voorburg op tijd voldoende chauffeurs inzetbaar te hebben. In de loop van het vierde kwartaal 2022 is de stiptheid van het aantal vaste routes met vaste chauffeur gestegen van 92,7% naar circa 97% (conform het programma van eisen).

Op 7 juni 2022 is aan De Haar 200 in Leidschendam een school voor kinderen uit Oekraïne geopend. Hier wordt lesgegeven aan kinderen van 4 tot en met 12 jaar oud. Ze leren de Nederlandse taal, krijgen weer ritme in hun dag en hebben contact met leeftijdgenootjes. De school aan De Haar is verbonden aan Kindcentrum Trampoline van Lucas Onderwijs. Er wordt Nederlandse lesgegeven, maar er worden ook vaklessen, zoals rekenen, gegeven door Oekraïense leerkrachten. Daarnaast is er aandacht voor het welzijn van de kinderen.

Speerpunt

Status

Versterken preventie en de effectiviteit van de jeugdhulp en passend onderwijs

Verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp. Hierdoor verbeteren de kansen voor kinderen en jeugdigen op een goede toekomst en kunnen de kosten van overbruggingszorg worden teruggedrongen doordat er minder/kortere trajecten jeugdhulp in het onderwijs worden gerealiseerd.

Acties o.b.v. begroting:

In nauwe samenwerking met Den Haag, Rijswijk en de samenwerkingsverbanden passend onderwijs worden de volgende pilots uitgevoerd:

  • Invoering Onderwijs Jeugdhulp Arrangementen (OJA’s) op scholen voor speciaal onderwijs en speciaal voortgezet onderwijs. Een OJA betreft het integrale aanbod van hulp voor jeugdigen/leerlingen die een combinatie van (extra) onderwijsondersteuning en jeugdhulp nodig hebben als voorwaarde om deel te kunnen nemen aan het onderwijs en om hun ontwikkelingsperspectief te kunnen bereiken.  
  • Terugdringen aantal thuiszitters door: verdere invoering Routeboek Verzuim en Thuiszitters op primair en voortgezet onderwijs en door het vergroten van de professionele ruimte van professionals betrokken bij multidisciplinair overleg in het voortgezet onderwijs.
  • Gerichte aanpak ongelijke kansen in het primair onderwijs.
  • Problematiek aansluiting kinder-dag-centra (KDC, opvang voor kinderen van 2 tot 18 jaar met een (ernstige) verstandelijke of meervoudige beperking) en het passend onderwijs in beeld krijgen en aanpakken.

Hierdoor worden kortere/minder trajecten jeugdhulp in het onderwijs ingezet.

Stand van zaken:

  • Invoering Onderwijs Jeugdhulp Arrangementen (OJA's): Op 1 april 2022 zijn de OJA's gestart op alle elf scholen voor speciaal onderwijs en speciaal voortgezet onderwijs in de regio Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg. Scholen en gemeenten zijn met elkaar in gesprek om goede ervaringen te delen en waar nodig de in de praktijk ontstane knelpunten op te lossen. In de eerste tussenevaluatie die eind 2022 heeft plaatsgevonden, is door de Stuurgroep besloten om na te gaan of de Oja's tot zomer 2025 voortgezet kunnen worden. Hiervoor is nog nader onderzoek nodig en een collegebesluit.
  • Het samenwerkingsprogramma passend onderwijs jeugdhulp met Rijswijk, Den Haag (H3) en beide samenwerkingsverbanden passend onderwijs: De routeboeken verzuim en thuiszitters worden op steeds meer scholen ingevoerd. Een werkgroep is gestart om de problematiek aansluiting Kinder-dag-centra (KDC) en onderwijs in kaart te brengen. De kinderen die hiervoor in aanmerking komen , worden gescreend. De resultaten en het advies verwachten we in maart 2023. Op basis daarvan wordt bepaald of er behoefte is aan gecombineerde voorzieningen.
  • Gemeente Den Haag heeft op basis van het Haags toekomstperspectief aangekondigd per 2024 de jeugdhulp anders te gaan inrichten. Uitgangspunten zijn onder andere gebiedsgericht werken en het aantal aanbieders beperken. Het toekomstperspectief heeft consequenties voor de samenwerking in H3-verband. In 2023 brengt Leidschendam-Voorburg in beeld welke consequenties dat zijn en anticipeert Leidschendam-Voorburg op welke wijze de jeugdhulp per 2024 wordt georganiseerd.
  • Gerichte aanpak ongelijke kansen, preventie en aansluiting jeugdhulp en onderwijs:
  • Er zijn jeugdconsulenten actief verbonden aan 8 basisscholen. Zij helpen mee bij sociaal complexe problematiek rondom leerlingen en hun gezin. Hierbij maken zij gebruik van de werkwijze integraal arrangeren: waarbij één gezamenlijk plan wordt gemaakt voor de leerling op het gebied van onderwijs én jeugdhulp. In juni 2022 zijn met de scholen en de betrokken jeugdconsulenten tussenevaluatie gesprekken gevoerd om waar nodig de pilot verder aan te scherpen en van elkaar te leren.
  • Preventie+: In de pilot 'versterking vrij toegankelijke ondersteuning jeugd' (januari 2021-juli 2022) heeft het schoolmaatschappelijk werk bij casuïstiek met een verhoogd risico op kwetsbaarheid 10-15 gesprekken (i.p.v. regulier 5) gevoerd met de jeugdige en de ouders/verzorgers. Hiermee was laagdrempelige lichte jeugdhulp snel beschikbaar op een vertrouwde plek, de school. Er zijn in totaal 66 casussen opgepakt, waarbij scheiding in een derde van de casussen onderdeel was van de problematiek. De pilot is afgerond met goede resultaten op inhoud én op bespaarde kosten voor geïndiceerde jeugdhulp. In 2023 wordt in het kader van het Jeugdbeleid bezien of de inzet structureel wordt gemaakt en hiervoor middelen beschikbaar kunnen worden gesteld.  

Wat heeft het gekost?

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Primitieve
begroting
2022

Begrotings-
wijzigingen
2022

Begroting
na wijziging
2022

Realisatie
2022

Voor- / nadeel

Lasten

4.588

-192

4.397

4.332

65

Baten

2.451

124

2.576

2.704

128

Saldo van lasten en baten

-2.137

316

-1.821

-1.628

193

Bedragen x € 1.000

De lasten betreffen met name leerlingenvervoer, voor- en vroegschoolse educatie, instroomgroepen statushouders, laaggeletterdheid, brede school activiteiten, leerplicht, de Lokale Educatieve Agenda en het schoolzwemmen.
De baten betreffen de rijksmiddelen ten behoeve van onderwijsachterstandenbeleid en leerplicht.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 13:47:47 met de export van 07/13/2023 13:26:25