2. Verkeer en Vervoer

2.1 Verkeer en Vervoer

Binnen dit programma wordt gewerkt aan een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente. De gemeente zorgt voor de uitvoering van het Verkeer- en Vervoersplan (VVP) en werkt mee aan projecten in de regio. Versterken van het netwerk, beter benutten van de bestaande infrastructuur, verkeersveiligheid, duurzame mobiliteit en aandacht voor langzaam verkeer hebben hierin een plek. Ook wordt er gewerkt aan voldoende parkeerruimte voor inwoners en bezoekers. Daarnaast stimuleert de gemeente dat meer mensen de fiets en openbaar vervoer gebruiken.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

De gemeente is betrokken bij drie projecten van meerjarenprogramma's voor infrastructuur, ruimte en transport (MIRT) rond de A4, waaronder de planuitwerking van de werkzaamheden aan de N14. Berekeningen van stikstofneerslag vereisten een extra onderbouwing.  De gevolgen voor het project zijn nog niet bekend. De gemeente zet in de tussenliggende periode samen met betrokken partijen actief in op mobiliteitsmanagement en andere maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming rondom de Mall of The Netherlands op peil te houden.

Ook is verder gewerkt aan het Realisatieplan leefbaarheid en mobiliteit Binckhorst met maatregelen voor de korte termijn. Dit omvat onder andere delen van de regionale fietsroutes Velostrada (Voorburg Noord – Binckhorst) en het Trekfietstracé (Westvlietweg – Binckhorst), waarmee de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg per fiets verbetert. Rijk, regio en initiatiefnemende gemeenten hebben een Ontwerp Masterplan Bereikbaarheid CID Binckhorst inclusief voorlopige voorkeursvariant vrijgegeven voor de zienswijzeprocedure. Daarnaast is de gemeente Leidschendam-Voorburg eind 2022 gestart met een interactief traject in de wijk Voorburg West.

Er is zowel op lokaal als op regionaal niveau gewerkt aan de voorbereiding en realisatie van diverse maatregelen op het gebied van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. De stand van zaken van een aantal grotere projecten en ontwikkelingen staat beschreven bij de speerpunten.

Regulier onderhoud aan wegen is uitgevoerd volgens een aangepast planning. De planning diende aangepast te worden als gevolg van de aanleg van glasvezel in de gehele gemeente.
De aanbesteding voor onderhoud van 7 verkeersregelinstallaties is gegund en er is een start gemaakt met het opstellen van een Actieplan Verkeersveiligheid.

Speerpunt

Status

Project Bereikbaar Stompwijk

De gemeente verbetert de ontsluiting en bereikbaarheid van Stompwijk. Hiermee verbeteren ook de recreatieve mogelijkheden, economische kansen en leefbaarheid in de dorpskern van Stompwijk.

Acties o.b.v. begroting:

Aanbesteding en realisatie van de herinrichting van de Dr. van Noortstraat. Dit werk wordt in samenwerking met het Hoogheemraadschap Rijnland uitgevoerd (diverse wateropgaven).

Stand van zaken:

Op 22 juni 2022 is de Veenpoldersweg opgeleverd en opengesteld voor het verkeer.
Van het deelproject Herinrichting Dr. van Noortstraat is het Voorlopig Ontwerp op 5 juli 2022 door de raad vastgesteld.
In de tweede helft van 2022 zijn voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd om de boven- en ondergrondse werkzaamheden vanaf 2023 uit te kunnen voeren.

Speerpunt

Status

Bereikbaarheid Mall of the Netherlands / Doorstroming N14

De gemeente zet samen met partners als Rijk, regio, Unibail Rodamco Westfield en de hulpdiensten in op het verbeteren van de doorstroming rondom en bereikbaarheid van de Mall. Gemeente en Rijk willen samen de doorstroming op de kruisingen N14, Heuvelweg en Noordsingel verbeteren.

Acties o.b.v. begroting:

In 2022 wordt de verkeerssituatie rond de Mall actief gemonitord. Waar nodig worden maatregelen genomen. Acties voor het project A4 Haaglanden N14 zijn nog niet bekend omdat het nog onduidelijk wat de precieze gevolgen van de stikstofproblematiek zijn.

Stand van zaken:

In verband met de aanvraag van de vergunningen en het zoeken naar een beschikbare aannemer, is de verbreding Heuvelweg richting N14 ter hoogte van het politiebureau vertraagd. De verwachting is dat in het 2e kwartaal van 2023 de start van deze verbreding gaat plaatsvinden.

Vanwege de verkeersdrukte direct na de opening op 18 maart 2021, met name tijdens feestdagen, weekenden en vakanties, is een taskforce bestaande uit ambtenaren van de gemeente, Rijkswaterstaat (RWS), Zuid Holland Bereikbaar en URW opgericht om verkeersproblemen in kaart te brengen, te verhelpen en beheersbaar te maken.  
De scope van de taskforce gaat van parkeren in en rond de Mall tot en met de doorstroming van het verkeer op de openbare weg. Vanuit de taskforce is een breed scala aan 'Smart Mobility'- oplossingen tot en met 2022 toegepast om de situatie beter te beheersen:

  • Inzetten van het Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC): zodat er wordt samengewerkt op alle aspecten van het geleiden van verkeer van en naar de parkeerplaatsen van de Mall. Van parkeer- en verkeersmanagementsystemen tot en met de inzet en aansturing van parkeer- en verkeersregelaars
  • Samenwerking met Zuid Holland Bereikbaar en RWS om het gezamenlijk verkeers-scenario te onderhouden en verder te ontwikkelen, zodat de verkeerscentrales hun wegkantsystemen (waaronder verkeerslichten) kunnen aanpassen, om het verkeer bij iedere mogelijke situatie optimaal te geleiden
  • Aansturen vanuit het OMC met behulp van 'Online Traffic Management' - van actuele informatie en routeadviezen naar weggebruikers via navigatie en social media
  • Samenwerking met RWS voor het verder automatiseren van het verkeersscenario door de slimme verkeerslichten (Heuvelweg en Noordsingel) te koppelen met die van RWS (N14) en deze vervolgens zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, zodat weggebruikers zo goed mogelijk kunnen doorrijden
  • Realisatie van de nieuwe instelling van de verkeerslichten op de N14 in relatie tot de Noordsingel en de Heuvelweg, om te komen tot een aanbod gestuurde afwikkeling van het verkeer, zodat het verkeer beter doorrijdt op de wegen rond de Mall en de N14
  • Op 2e Kerstdag 2022 is, in samenwerking met URW, een pilot uitgevoerd met een P+R aan de andere kant van de A4 bij het ADO stadion
  • Er is een aantal meetinstrumenten ontwikkeld, om de parkeer- en verkeerssituatie feitelijk vast te stellen en om achteraf monitoring rapportages van te maken

Voor onderwerpen die aanpassingen aan de infrastructuur vragen, zijn in 2022 verschillende voorbereidende werkzaamheden gedaan, die in 2023 moeten leiden tot realisatie.

Speerpunt

Status

Herprofilering Veursestraatweg

Aanpassen functie en uitstraling Veursestraatweg vanaf kruising Noordsingel tot gemeentegrens als integraal onderdeel van de ontwikkeling van Vlietvoorde, Vliethaven en Schakenbosch.

Acties o.b.v. begroting:

In 2022 worden de volgende activiteiten uitgevoerd:
1) Uitvoeren verkeerskundig onderzoek
2) Opstellen participatieplan
3) Maken voorlopig ontwerp in een participatieproces

Stand van zaken:

In de 2e helft van 2022 is een Plan van Aanpak en een participatieplan opgesteld. Ook is een raadsvoorstel opgesteld voor aanvullend voorbereidingskrediet. Dit is in het college behandeld. De voorbereidende werkzaamheden, waaronder het uitvoeren van aanvullend verkeers- en milieuonderzoek en het opstellen van een Voorlopig Ontwerp vinden in 2023 plaats. Naar verwachting vindt uitvoering plaats in 2024-2025.

Speerpunt

Status

Realiseren parkeerplaatsen en verbeteren bereikbaarheid Zeeheldenbuurt

Met de aanleg van de parkeerplaatsen verbeteren we de bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid en verlichten we de parkeerdruk voor de Zeeheldenbuurt. De parkeerplaatsen liggen op loopafstand van RandstadRail halte én vlak bij de aansluiting op de A4. Om het gebruik voor de Zeeheldenbuurt te vergroten, is het wenselijk een directe loopbrug te plaatsen. Overdag kunnen zij gebruikt worden als carpoolplaats en P+R locatie voor de RandstadRail halte.

Acties o.b.v. begroting:

In 2022 worden de volgende activiteiten uitgevoerd:
1) Realiseren parkeerplaatsen en onderzoeken mogelijkheid plaatsen van deelfietsen, deelscooters en/of deelauto's.
2) Voor een betere bereikbaarheid vanuit de Zeeheldenwijk moet een loopbrug tussen de Broekweg en het te realiseren parkeerterrein worden aangelegd.

Stand van zaken:

Het project is nog niet gestart vanwege het ontbreken van de noodzakelijke ambtelijke capaciteit en het prioriteit geven aan andere projecten.

Speerpunt

Status

Toekomstbestendig winkelcentrum De Julianabaan

De afgelopen twee jaar is de gemeente intensief met vastgoedeigenaren, winkeliers en bewoners in gesprek over de herinrichting van de openbare ruimte in het winkelcentrum Julianabaan. Doel is door een fysieke transformatie een toekomstig bestendig winkelcentrum te realiseren.

Acties o.b.v. begroting:

In 2022 worden de volgende activiteiten uitgevoerd:
1) Uitwerken voorlopig ontwerp inclusief participatie
2) Technische uitwerking ontwerp

Stand van zaken:

De gemeente werkte in 2022 aan scenario's voor de toekomst van De Julianabaan. Zij is intensief in gesprek geweest met vastgoedeigenaren, winkeliers, bewoners en andere betrokken stakeholders over de toekomstige inrichting van centrumgebied De Julianabaan. De scenario’s verkennen onder andere de mogelijkheden voor het verbeteren van de parkeeroplossing, het inpassen van een cultuurgebouw en het vergroenen van de openbare ruimte.

Speerpunt

Status

Verbeteren regionale fietsroutes

Samen met gemeenten werken we in de MRDH aan de ontbrekende delen van de snelfietsroute Leiden-Den Haag (Velostrada) en de fietsroute Pijnacker-Den Haag. Doel is het bevorderen van het fietsgebruik als duurzame vervoerwijze.

Acties o.b.v. begroting:

Voor de Velostrada wordt in 2022, na bestuurlijke besluitvorming over het voorlopig ontwerp, samen met gemeente Den Haag gewerkt aan de uitwerking van het ontwerp van de route tussen station Den Haag Laan van NOI en Binckhorst. De herinrichting van het kruispunt Appelgaarde-Populierendreef-Hofzichtlaan wordt voorbereid en de uitvoering start eveneens in 2022. Voor de fietsroute Pijnacker-Den Haag wordt in 2022 in regionaal verband gewerkt aan de uitwerking van het schetsontwerp.

Stand van zaken:

De inpassing van de Velostrada (gedeelte Binckhorst tot station Laan van NOI) is, met name op Haags grondgebied, ruimtelijk en technisch complex. Daarom heeft het opstellen van het Voorlopig Ontwerp (VO) voor dit tracé meer tijd in beslag genomen. Oplevering van het VO was gepland in de zomer, maar wordt nu begin 2023 verwacht. Vervolgens zal het VO worden uitgewerkt tot een Definitief Ontwerp (DO).
De herinrichting van het kruispunt Appelgaarde-Populierendreef-Hofzichtlaan is uitgesteld. De voorbereiding is in 2022 opnieuw opgestart met als doel om over enkele jaren dit project uit te voeren, gecombineerd met werkzaamheden in verband met de komst van nieuw materieel op tramlijn 6. Voor de fietsroute Pijnacker-Den Haag is in regionaal verband gewerkt aan een schetsontwerp en samenwerkingsovereenkomst. Vanwege de complexiteit bij de Nieuwe Tolbrug vergt dit meer tijd dan eerder gedacht. Vaststelling van het schetsontwerp en de samenwerkingsovereenkomst zijn voorzien in 2023.

Speerpunt

Status

Bereikbaar Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid

De goede bereikbaarheid is een van de sterke punten van Leidschendam-Voorburg. In Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid is de bereikbaarheid een knelpunt. De gemeente neemt daarom maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming in Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid te verbeteren.

Acties o.b.v. begroting:

In 2022 vindt monitoring van de verkeersstromen plaats. De haalbaarheid van een tramhalte bij Overgoo wordt nader in beeld gebracht.

Stand van zaken:

Voor de monitoring van de verkeersstromen wordt continu gemeten op de Wijkerbrug en Sluisbrug en de data worden iedere drie maanden gepubliceerd. Eind 2021 vond een nulmeting plaats om de effecten van de DRIPs (Dynamische Route-informatiepaneel) in de loop van 2022 te kunnen bepalen. Vanwege vertraging bij het programmeren van de DRIPs zijn ze nog niet volledig in werking. In het najaar van 2022 is daarom een nieuwe 0-meting uitgevoerd. De nameting vindt plaats in het eerste kwartaal van 2023. Voor de status van de haalbaarheid van de tramhalte Overgoo wordt verwezen naar het speerpunt “Beter Openbaar Vervoer in Leidschendam Zuid”.

Verbonden partij(en)

Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)

Doelstelling

In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit 2 kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan 4 thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.

Ontwikkelingen

Voor de ambities van de metropoolregio is met input van onder meer de gemeente Leidschendam-Voorburg een strategische agenda gemaakt. De besluitvorming daarover is in 2023. De wethouder Mobiliteit is in 2022 toegetreden tot het presidium van de bestuurscommissie van de Vervoersautoriteit Metropool Rotterdam-Den Haag met de portefeuille OV-exploitatie.

Wat heeft het gekost?

Verkeer en Vervoer

Primitieve
begroting
2022

Begrotings-
wijzigingen
2022

Begroting
na wijziging
2022

Realisatie
2022

Voor- / nadeel

Lasten

11.824

-967

10.857

9.910

947

Baten

351

0

351

885

534

Saldo van lasten en baten

-11.474

967

-10.507

-9.025

1.482

Bedragen x € 1.000

De lasten hebben betrekking op het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer, het beheer, onderhoud en de afschrijving van wegen, openbare verlichting, tunnels, viaducten en verkeersregelinstallaties.

De baten betreffen onder meer een vergoeding voor het verleggen van kabels en leidingen en de verhuur van reclameborden en vergoeding voor lichtreclames.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 13:47:47 met de export van 07/13/2023 13:26:25