2. Verkeer en Vervoer

2.2 Parkeren

De gemeente streeft ernaar om parkeercapaciteit van voldoende omvang en kwaliteit aan te bieden voor motorvoertuigen en fietsen aan alle doelgroepen, zolang dit (zonder buitenproportioneel kwaliteitsverlies) past binnen de openbare ruimte en de financiële kaders van de gemeente. Om de schaarse parkeerruimte zo goed en eerlijk mogelijk te verdelen over de verschillende doelgroepen, is een gebalanceerd parkeerbeleid essentieel. De parkeerregulering wordt zo goed mogelijk afgestemd op de specifieke eigenschappen van een gebied. De kaders hiervoor komen voort uit de nota Parkeerbeleid en de nota Parkeernormen.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

In 2022 is gewerkt aan een systeem om parkeerontheffingen digitaal te verlenen, dat in januari 2023 operationeel te moest zijn. Het systeem verbetert de service en dienstverlening naar inwoners. Tevens versimpelt het systeem de administratieve handelingen en kunnen beleidswijzigingen makkelijk geïmplementeerd worden.

De actualisatie van de Nota Parkeernormen en de gebiedsgerichte aanpak van het parkeerbeleid zijn gestart. Als voorschot op de gebiedsgerichte aanpak is reeds begonnen met een plan van aanpak voor parkeermaatregelen in buurten rondom de Mall of the Netherlands.

Speerpunt

Status

Parkeermaatregelen ten behoeve van Leidschendam Centrum

Een goede bereikbaarheid en voldoende parkeermogelijkheden zijn belangrijke voorwaarden voor een leefbaar Leidschendam Centrum. Een buurt waar het goed wonen, winkelen en recreëren is.
De op basis van gesprekken met bewoners en ondernemers vastgestelde maatregelen worden verder uitgevoerd.

Acties o.b.v. begroting:

Afhankelijk van de te doorlopen procedures wordt naar verwachting de uitbreiding van de blauwe zone in 2022 geïmplementeerd.
Sensoren zijn aanbesteed en worden in het voorjaar van 2022 geplaatst.
De parkeergarage aan de Rijnlandstraat is opgenomen in het bouwplan Leytse Hof. Het bouwplan wordt door de ontwikkelaar uitgewerkt en de omgevingsvergunning wordt in procedure gebracht.

Stand van zaken:

De juridische procedures voor uitbreiding van de blauwe zone zijn afgerond. De blauwe lijnen zijn nog niet aangebracht. Dit was in het najaar en de winter niet mogelijk vanwege de weersomstandigheden. De uitbreiding van de zone treedt in werking zodra in het voorjaar van 2023 de belijning kan worden aangebracht.
De sensoren zijn geplaatst en een parkeerapp is in gebruik genomen.
De parkeergarage aan de Rijnlandstraat is opgenomen in het bouwplan Rijnlandstraat Noord. De ruimtelijke procedure heeft vertraging opgelopen. Het bouwplan wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2023 opnieuw door de ontwikkelaar in procedure gebracht.

Wat heeft het gekost?

Parkeren

Primitieve
begroting
2022

Begrotings-
wijzigingen
2022

Begroting
na wijziging
2022

Realisatie
2022

Voor- / nadeel

Lasten

688

5

693

634

58

Baten

41

0

41

48

7

Saldo van lasten en baten

-647

-5

-651

-586

65

Bedragen x € 1.000

De lasten betreffen uitgaven ten behoeve van parkeervoorzieningen (voornamelijk onderhoud van parkeergebouwen). De baten betreffen de legesopbrengsten voor gehandicapten parkeerkaarten en abonnementsgelden voor de parkeergarage Damplein.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 13:47:47 met de export van 07/13/2023 13:26:25