Tot dit taakveld horen gebieds- en locatieontwikkeling, woningbouw, woonruimteverdeling en -vergunningen, de omgevingsvergunning (leges), bouwtoezicht en de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Bij ontwikkelingen in de leefomgeving moet de gemeente steeds afwegen hoe zij de beperkte ruimte wil laten benutten om een aantrekkelijke groene woongemeente te kunnen blijven. In de Omgevingsvisie gaat de gemeente aangeven hoe zij de gewenste en benodigde functies op het gebied van wonen, werken, mobiliteit, gezonde leefomgeving en vrije tijd een plek wil geven. De uitdaging voor de gemeente, en de woningmarktregio, is te sturen op een woningvoorraad met toekomstwaarde, die aansluit op de woonbehoeftes van inwoners op de lange termijn. Ook de betaalbaarheid en stijgende woonlasten vragen aandacht van alle betrokken partijen.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Veel locatie- en gebiedsontwikkeling in de gemeente gebeurt op initiatief van particuliere grondeigenaren en ontwikkelaars. Op basis van de Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2020 en de bouwstenen Omgevingsvisie (o.a. Groene woongemeente) stuurt de gemeente op voldoende variatie aan (flexibele) betaalbare woningen voor iedereen in een aantrekkelijke en veelzijdige leefomgeving. In de Taskforce sociale woningbouw wordt intensief met de corporaties samengewerkt aan de programmering en realisatie van de opgave sociale woningbouw. Dit begint zijn eerste vruchten af te werpen.
In 2022 zijn ruim 300 woningen opgeleverd en toegevoegd aan de woningvoorraad in Leidschendam-Voorburg. Een groot deel van deze woningen komt voort uit plannen van vóór de Verordening en. Het zijn dan ook hoofdzakelijk woningen in het segment ‘vrije sector’.
Langer zelfstandig wonen voor inwoners als gevolg van de vergrijzing en uitstroom uit beschermd wonen is een ontwikkeling die vraagt om innovatieve oplossingen op het grensvlak van wonen en zorg. Ook op dat vlak is in 2022 extra inzet gepleegd. De ontwikkelingen op dit gebied hebben gevolgen voor onder andere de voorzieningen, mobiliteit, woonruimteverdeling en woningaanpassingen.
Door de inflatie en stijgende rente is in 2022 de onzekerheid toegenomen of het beoogde bouwvolume ook de komende jaren gehaald zal worden. In 2022 was dit nog niet zichtbaar in een daling van vergunningsaanvragen en initiatieven van derden.
Speerpunt | Status |
---|---|
Sociale en middel-dure woningbouw stimuleren | |
Bij nieuwe initiatieven tot woningbouw geldt een aandeel sociale huurwoningen van 30% en aandeel middel-dure huur-/koopwoningen van 20% per locatie als uitgangspunt. | |
Acties o.b.v. begroting: | |
De inzet van de taskforce sociale woningbouw wordt gecontinueerd. | |
Stand van zaken: | |
Voor de realisatie van de sociale woningbouwopgave nemen gemeente en de woningcorporaties Vidomes en WoonInvest deel aan de (bestuurlijke) Taskforce Sociale woningbouw. Doel van de taskforce is het tot stand brengen (van het resultaat) van de lokale afspraken tussen partijen over concretisering van de regionale woningmarktafspraken betreffende: |
Wat heeft het gekost?
Wonen en bouwen | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Voor- / nadeel |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.944 | 271 | 5.215 | 4.850 | 364 |
Baten | 2.126 | 1.822 | 3.948 | 2.477 | -1.472 |
Saldo van lasten en baten | -2.818 | 1.551 | -1.266 | -2.374 | -1.107 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen de kosten voor de uitvoering van de vergunningverlening, het bouw- en woningtoezicht en het beheer van de basisregistratie.
De baten betreffen legesopbrengsten (voor onder andere omgevingsvergunningen), verhaalkosten bestuursdwang en basisregistraties en de verkoop van gemeentelijk vastgoed.